Common: Finding Forever

Lonnie Rashid Lynn, Jr. aka Common har siden debuten i 1992 tilhørt undergrunnen i Chicagos hip hop-miljø. Det var først på slutten av 90-tallet med musikkollektivet ”Soulquarians” med medlemmer som D’Angelo, The Roots, Erykah Badu, Mos Def og Talib Kweli m.fl. at Common yppet seg i det øvre sjiktet av mainstream, amerikansk hip hop. Han har i tillegg blitt nominert en rekke ganger til Grammy og BET Awards, men har kun vunnet èn gang under Grammy-utdelingen i 2003 for beste Hip-Hop låt.


På skiva ”Finding Forever” har Common fått med seg ingen ringere enn selve gullkalven inn hip hop om dagen; Kanye West i rollen som produsent. Sistnevnte spiller en stor rolle som låtskriver på flere av låtene og bidrar i tillegg med vokal på låta ”Southside”.

Common er en kar som er særs tro til god gammel hip hop og viser det særlig på låta ”The Game”. Her smeller DJ Premier (produsent og DJ for Notorious B.I.G., Nas, Jay-Z m.fl) til med old school scratching, trommemaskin og sampling av en blåserekke som grunnelement. Common viser her hvorfor han regnes som en av de aller beste rapperne i verden når rimene kommer som perler på en snor og i en fart som selv en mitraljøse hadde misunt han.

Et av de beste sporene er likevel ”Drivin’ Me Wild” med den britiske jyplingen Lilly Allen på laget. Frøken Allen har en naturlig frekk stemme som passer godt inn i lydbildet og løfter refrenget og samtidig låta til et høyt nivå. "Misunderstood" er en annen sterk låt som ved hjelp av samples fra den urkule soullåta ”Don’t Let Me Be Misunderstood” av Bernie Benjamin, og Commons laidback vokal gjør den til en klar "höydare".

Dette er hip hop i den klassen som bl.a. Kanye West og Jay-Z opererer i, men Common er nok mer tro til sine røtter i ghettoen enn herrene West og Z, og referer til det stadig. Med ”Finding Forever” har Common nok en gang levert et solid album som trolig vil tåle tidens tann. Skiva er både variert, smakfull og ikke minst kvalitetsmessig veldig bra.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Grammy Awards for femtiende gang

(11.02.08) Det er hele femti år siden den aller første Grammy prisen ble delt ut og dette ble naturligvis behørig feiret under gårsdagens prisutdeling. Amy Winehouse og Kanye West gjorde nærmest rent bord i tillegg til Norgesaktuelle Foo Fighters som stakk av med beste rockealbum samt beste opptreden innen rock.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.