Secht: True Narcotic Black Metal

Jøss, nok en supergruppe dannet av folk med lang fartstid og integritet i metalmiljøet? Scum som bestod av blant andre Happy Tom, Samoth og Faust mottok langt ifra den gode mottakelsen i media som man kanskje så for seg på forhånd. Og med god grunn. Men det dreier seg ikke om Scum denne gangen. Nå handler det om Dirge Rep og Vrangsinn i Secht, samt de kjente og kjære gjestevokalistene som bidrar på bandets første skive.


Store navn betyr ikke nødvendigvis umiddelbar suksess. I det minste ikke i dette tilfellet. Skiva består av et spor på drøye 37 minutter, og da mener jeg drøye.. I rollene som gjestevokalister finner vi blant andre Nattefrost, Gaahl og Nocturno Culto. Albumet innledes med et akustisk spill av en merkelig planløs karakter. Etter et par minutter med klimpringen trer en sped barnestemme inn på banen med en kjent kristen barnesang (”Kjære Gud, jeg har det godt”). Så dukker endelig ekstremvokalen og den elektriske gitaren opp. Men… hvor ble de sterke riffene av? Hvor er nerven?

Ikke forstår jeg hvorfor skaperne har valgt å la albumet bli en eneste lang trasig låt. Ikke skjønner jeg hvorfor man ikke har kuttet vekk alt fyllstoffet heller. Enkelte av partiene er slett ikke så ille, men til gjengjeld tværes de ut til det kjedsommelige. Er dette improvisert? En eller annen slags struktur er i alle fall vanskelig å finne. Jeg kan ikke finne den mørke og grimme stemningen som er essensiell på enhver black metal utgivelse. Det eneste som skjer er at jeg kjeder meg gjennom hele albumet uten å få noe tilbake. Hold deg unna.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Måtte f... ta svartebørshaiene!

(27.04.99) Å stå midt i Oslo sentrum, i sola, med en halvilter. Gradestokken viser 18 og kalender’n April, 27. Så kommer en fyr og spør om du vil ha billett til Bruce Springsteen på Valle-Hovin. For 800 spenn! Om jeg hadde vokst opp i Team Klemetsen skulle jeg slått’n rett ned. På flekken!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!