Apocalyptica: Apocalyptica

Riktignok kommer det mye bra metal fra landet med de tusen sjøer, men Apocalyptica er ikke blant de som havner i skuffen merket kvalitet. Dette selvtitulerte albumet er rett og slett en begredelig affære.


Det begynner å nærme seg 10 år siden fire finske herrer skapte furore ved å spille heavy metal på cello. De begynte med å covre Metallica, og fortsatte videre med å maltraktere stadig flere metal-låter - en greie som naturlig nok ga cello-guttene mye oppmerksomhet. Fortjent eller ei, det var i det minste en oppfinnsom greie. Etterhvert begynte bandet å komponere egne låter, og på dette albumet finner du ingen coverlåter.

To av låtene på skiva har vokal ("Life Burns" og "Bittersweet"), mens resten er instrumentalt. Det hele låter platt og intetsigende, og ikke minst drepende kjedelig. Arrangementene er særdeles tamme, til tross for at det rockes relativt hardt på en del partier. Likevel er det ingen stor variasjon i låtmaterialet her, og det hele glir forbi som et eneste langt gjesp.

På den oversentimentale sippelåta "Bittersweet", med gjestevokalister fra HIM og The Rasmus, finnes det ikke èn klisjè som ikke taes i bruk. Personlig setter jeg pris på gode metalballader, men dette er bare pinlig.

Dave Lombardo (Slayer) trommer på "Betrayal/Forgiveness", uten at det betyr noe særlig fra eller til. Dette er og forblir en totalt uinteressant utgivelse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Apocalyptica: Metallica på cello

(24.01.23) Bare i Finland kan en klassisk utdanna cellistkvartett finne ut at de skal bli et Metallica tribute band, gi ut ei skive der de spiller åtte Metallica-låter fordi “noen” i et plateselskap tenkte det hadde vært morsomt - for så å oppnå massiv internasjonal suksess.


Apocalyptica: Cult

(24.04.01) Finske Apocalyptica har i løpet av de siste årene fått en god del oppmerksomhet. Ikke uten grunn. Disse fire gutta spiller nemlig metal på fire celloer, noe som er en smule originalt - for å si det mildt. De ble først kjent med albumet "Apocalyptica Plays Metallica By Four Cellos", hvor de som tittelen tilsier covret kjente Metallica-låter. "Cult" er gruppas tredje album. Det har vært ute på markedet en god stund allerede, men fortjener all den oppmerksomheten det kan få.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!