Morbid Angel: Heretic

Så har det gått tre år siden sist, og tida er inne for ei ny Morbid Angel-skive. "Heretic" er gruppas åttende (eller niende hvis vi regner med "Abominations of Desolation") siden starten i 1984, og som alltid er ei ny plate fra verdens største dødsmetallband en aldri så liten begivenhet.


Siden forrige gang (”Gateways to Annihilation”) har Erik Rutan forsvunnet for godt til Hate Eternal, uten at Trey & co har funnet det nødvendig å erstatte den rødhårede. Morbid Angel anno 2003 er altså en trio, men der stopper også likhetene med band som for eksempel Herreys.

”Heretic” består av fjorten låter. Åtte av dem minner svært om det vi forbinder med Morbid Angel (teknisk, brutal dødsmetall), men guttene har også funnet plass til fire stemningsfulle snutter, pluss en solo hver fra Pete Sandoval og Trey Azagthoth. Ser vi bort fra sistnevntes morsomme, men temmelig unødvendige sprell, sitter vi igjen med ei veldig, veldig bra plate.

Det låter umiskjennelig Morbid Angel (som det jo gjør av 80 % av alle dødsmetallskiver), men også denne gang har bandet klart å dra’n litt lenger ut i atmosfæren (eller et iskaldt helvete om du vil), med små drypp av uventede, smått geniale partier (”God of Our Own Divinity”) og gitarsoloer av en helt annen verden.

Vel vitende om at de gjør det svært vanskelig for de andre i dødsmetallgjengen, klarer Morbid Angel det kunststykket å lage mektige, brutale låter. ”Beneath the Hollow”, ”Curse the Flesh” og før nevnte ”God of Our Own Divinity” er gode eksempler på hvordan bandet gir faen i hvordan dødsmetall skal låte, og ender opp med å vise verden et snev av potensiale i en ellers veldig konvensjonell sjanger.

Da ”Altars of Madness” ble utgitt i 1989, synes jeg Morbid Angel (og Autopsy) var de skumleste banda i verden. Jeg synes fortsatt at bandets to første skiver er de klart beste, men det låter unektelig skummelt ennå, og min mening er at Morbid Angel med ”Heretic” har nærmet seg gamle bragder. Steve Tucker gjør en utmerket jobb som vokalist (og bassist), selv om en lobotomert David Vincent kanskje ville vært hakket ”ondere”. Men da snakker vi oss plutselig en 7-8 år tilbake i tid, og en uhorvelig mengde pinlige forsøk på å bli kjendis i tvilsomme musikalske konsepter hadde fortsatt ligget foran oss.

Plateselskapet skryter av at Morbid Angel er dødsmetallens fortid, nåtid og framtid, og det kan godt være - men denne plata kjøper dere uansett!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: I Am Morbid som Morbid Angel

(02.07.24) I Am Morbid består av tidligere Morbid Angel-medlemmer David Vincent og Pedro "Pete" Sandoval, og speller Morbid Angel-låter som de skal spelles.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.