Vaklende og pinlig fra Placebo

(Oslo/PULS): Torsdag kveld skulle Placebo vise et utsolgt Rockefeller hvorfor de er et verdensberømt rockeband. I stedet liknet det mer på en innsamlingsaksjon til inntekt for rytmisk utviklingshemmede. Det er greit å være kompis, Brian Molko. Men når trommeslageren din dunker bandet ned i oppløsning er det på tide å ta affære.


/ /


Jeg hadde gledet meg, jeg. Til å høre ”Every You, Every Me”, ”Black Eyed” og ”Taste In Men”. Men da de dukket opp ble nedturen så stor at jeg bare ville hjem. Brian Molko sang for så vidt glitrende, men i kulissene rundt han var hullene desto større. Gitarlyden minnet mer om en stikkende vepsesverm enn et bæreelement i musikken. Den svenske gitaristen Stefan Olsdal så bare forvirret og dum ut, mens Steve Hewitt aldri klarte å holde takta mer enn et halvt minutt av gangen.

Stemningen på Rockefeller bar imidlertid ikke preg av den spillemessige tragedien. En usedvanlig dedikert publikum sang flittig med på nesten hvert refreng, og mellom låtene stod jubelen i taket uansett hva Brian Molko måtte funne på å si. ”Fuck the Government”, for eksempel. Eller ”The best thing we can do is to love each other”. Som dere sikkert skjønner synes nok folk det var stas å se Placebo. Ørene kan de neppe ha brukt spesielt aktivt. For maken til sjanglende opptreden skal man lete lenge etter hos millionselgende rockeband.

Det fantes riktignok to hederlige unntak. ”Special K” var den siste låta før ekstranumrene, og den ble spilt som den skulle. Den andre var avslutningen ”20th Century Boy” – den minst typiske Placebo-låta av dem alle.

Fy skam, gutter. Gå hjem og øv.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Placebo gir ut coveralbum

(06.03.07) De amerikanske rockerne har sluppet et coveralbum med ti låter, som utelukkende kan kjøpes via nedlasting. Albumet som har fått den fräshe tittelen "Covers", inneholder coverlåter som alle har det til felles at de også har blitt spilt live av bandet.


Quart 2006: dag 1

(05.07.06) (Kristiansand/PULS): Grunnet en heftig flyttesjau og en sliten Roskilde-skribent, ble det en sen Quart-åpning for PULS` utsendte. Likevel fikk man med seg et par konserter fra et solfylt sørland, og det var en klubbkonsert som ble kveldens høydepunkt.


Placebo: Meds

(29.03.06) Jeg blir stressa av dette bandet. De er så intense, hele tida på grensa til det enerverende. Jeg liker dem ikke, av samme årsak som at Talking Heads aldri ble mitt band. Men flinke er de, og originale er de.


Placebo til Quart

(08.03.06) Seks nye ble i dag offentliggjort til Quart Festivalen 2006. Blant disse finner vi altså Placebo, i tillegg til to andre internasjonale navn. Tre norske, deriblant Green Carnation, er også klare.


Placebo, JR Ewing og Opeth til Roskilde

(01.02.06) Roskilde 2006 begynner å ta form. I dag ble ytterligere fem navn klare for festivalen, som fra tidligere har storheter som Tool og Franz Ferdinand på plakaten.


"Nytt" Placebo-album

(24.08.03) Den 22. september kommer det en ny utgave av Placebos siste album "Sleeping With Ghosts", og på denne versjonen får du med en bonus-cd som inneholder ti coverlåter.


Placebo: Sleeping With Ghosts

(28.03.03) Det tar meg omtrent en halvtime å få satt i gang Placebos siste plate ’Sleeping With Ghosts’. Den bærbare cd-spilleren nekter plent, det samme gjør dataen og dvd-spilleren. Ved fjerde forsøk lykkes jeg endelig å lure meg gjennom alle kopisperrer og kan endelig ta fatt på ferden.


- Placebo fortjente fullt hus

(24.11.00) (Oslo/PULS): Med sin tredje plate "Black Market Music" i bagasjen, besøkte Placebo et fullsatt Rockefeller i går kveld. Og Placebo viste avslutningsvis at de fortjener et stort publikum.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!