Fuktig kveld på Rockefeller

(Oslo/PULS): Tungrocklegenden Ronnie James Dio trakk, ikke uventet, nok fans til smekk fullt hus på Rockefeller, og stemningen var mildt sagt formidabel til tross for fuktplager på scenen.


Dio / /


Dio tok oss med på en historisk ferd som oppsummerte en godt over tjuefem år lang karriere, og stoppet innom både Rainbow og Black Sabbath på veien. Og en ting er sikkert: Etter så mange år er stemmen til gamlefar like kraftfull og klokkeren som alltid.

Tittellåta fra Dios kritikerroste sistealbum ”Killing The Dragon” sparket ballet i gang på Rockefeller, og det gikk slag i slag med låter som ”Don’t Talk To Strangers”, ”Man On The Silver Mountain”, og ”Rock’n’Roll” for å nevne noen. Både Dio himself og resten av bandet var i pangform, og så ut til å storkose seg foran et ekstatisk publikum - iallefall helt til et eller annet kjøtthue bestemmer seg for å kjøle ned frontmannen med en halvliter øl. En mer eller mindre gjennomblaut Dio svarte med å invitere vedkommende til nevekamp på scenen, og forlangte at publikum skulle ”kick his ass”.

Etter å ha fremført en steike bra versjon av ”Long Live Rock’n’Roll”, burde vel kanskje Hr. Dio taklet opptrinnet med en smule større ro. For det er vel i det minste litt Rock’n’Roll å få øl over seg på scenen? Vel, i stedet valgte han å bruke nesten tre hele låter på å oppfordre til voldsbruk ovenfor et vesen med en kjennskap til drikkekultur som antagelig ikke strekker seg lengre enn evnen til å slurpe direkte fra doskåla. Nåvel. Ikke noe av dette kunne likevel ta knekken på en god konsert.

Verre var det med akk så langdryge tromme- og gitarsoloer, som nærmest er obligatorisk for ethvert klassisk heavyband. Men de langtekkelige egotrippene blir fort glemt når bandet durer i gang med materiale som ”Stand Up And Shout”, ”Last in Line”, og – det naturlige høydepunkt for de fleste; ”Holy Diver”. Da klarer jeg til og med nesten å glemme at Ronnie J. fornedret seg til å besøke fjorårets Big Brother hus. Huff & huff...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Heaven & Hell: Neon Nights - Live At Wacken (CD/DVD)

(03.12.10) 16. mai i år stilnet den sterkeste stemmen i tungrocken de siste 35 år. Ronnie James Dio ble 67. "Neon Nights" er en verdig avskjed for veteranen, foran et gigantisk publikum på fjorårets Wacken-festival i Tyskland.


Dio tapte kampen mot kreften

(17.05.10) Etter å ha vært kreftsyk siden i fjor høst, døde Ronnie James Dio (67) søndag kveld, 16. mai. En stor karriere er over, og rocken har mistet sin mest kraftfulle stemme.


Ronnie James Dio har fått kreft

(26.11.09) Mange metall-fans ble skuffet da det i forrige uke ble annonsert at Dio hadde avlyst vinterens Europa-turne. Dette inkluderte Oslo-konserten 4. desember. Nå er årsaken gjort kjent; Ronnie James Dio, bandets grunnlegger og frontfigur, har fått diagnosen magekreft.


Dio: Rockens eldstemann leverte igjen

(02.06.08) (Oslo/PULS): Rockebransjen er full av veteraner som fremdeles gjør greia si til varierende hell. En av de eldste er Ronnie James Dio som blir 66 i juli i år, og som kun har Charlie Watts fra Stones og Paul McCartney "foran" seg. På fredag beviste godeste Dio at han fremdeles har både stemme og fysikk i orden ennå.


Black Sabbath blir Heaven & Hell neste år

(25.11.06) Ronnie James Dio er allerede i studio med Geezer Butler, Tony Iommi og Vinny Appice for å spille inn to låter til samlealbumet "Black Sabbath : The Dio Years" som kommer neste år. Neste sommer blir det turné, under bandnavnet "Heaven & Hell".


En feilfri trippelaften på Sentrum

(05.12.05) (Oslo/PULS): Det ble årets voksenkveld på Sentrum Scene da de gamle storhetene Asia, Uriah Heep og Dio trommet sammen til trippelkonsert og leverte til toppkarakter alle tre.


Dio med livslang leveringsgaranti

(10.07.03) (Oslo/PULS): Har denne mannen noengang gjort en dårlig konsert? Det virker som om det er totalt umulig for Ronnie James Dio å virke uinspirert, sliten i stemmen og ute av stand til å levere. På sitt "Killing The Dragon"-besøk nummer to beviste han altså igjen.


Dio: Killing The Dragon

(11.08.02) I en alder av 60-something er atter en gang Ronnie James Dio plateklar. Etter å ha funnet tilbake til 80-talls uttrykket i konseptplata "Magica" fra to år tilbake, er "Killing The Dragon" en plate med samme sound, og nok en ny gitarist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!