Spellemann: Blemme de luxe
Det skjedde mye fortere enn selv den største skeptiker kunne ane: Arrangørene av Spellemannprisen presterte faktisk å dele ut blues- og jazzprisen og noen andre priser i all hemmelighet! Presentert som stillbilder! Mens kommersen fikk utfolde seg i all sin prektighet/elendighet - stryk det du syns ikke passer.
Uten å vite noen verdens ting om årets Spellemann-opplegg skreiv jeg en kommentar her på PULS - flere uker før prisutdelinga. (Den står også på trykk i papirutgaven av PULS som nå bør være å finne der du kjøper dine plater.)
Kommentaren var et oppgjør med tiltagende ensretting i Spellemann-sammenheng - i retning pop, og bare pop. Under tittelen "O, hellige enfold", het det:
"Nå er det bare pop og rock også der og hvor ender dette? Når kommer forslaget om å dele ut jazz- og folkemusikkprisene 'utenom' selve showet? For å fylle tida mens det rigges mellom Morten Abel og Lene Marlin?"
Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg så det på tv: Disse prisene ble faktisk utdelt - mens det ble rigga mellom Morten Abel & M2M & Kaizers Orchestra...:
Samtidsmusikk, Blues, Årets Video, Jazz, Åpen Klasse og Metal!
Så mye var det verdt, alt pratet om at Spellemannkomiteen nå endelig igjen hadde "klart å samle hele musikk-Norge til ett rike"!
Store deler av musikk-Norge raser i etterkant av skandalen, og nå venter jeg bare på at blues-, jazz- og samtidsfolket skal få støtte av... f.eks. Morten Abel.
Den helt suverent mest talentløse kommentaren i etterkant er servert av NRKs prosjektleder, Jon Ola Sand. Til VG sier han søndag:
"I år hadde vi dessuten to nye klasser, hip hop og elektronika, og da valgte vi å ta dem inn i TV-sendingen. Og med kortere sendetid enn i fjor, måtte det gå på bekostning av noe."
Smak på den siste setninga: "Og med kortere sendetid enn i fjor..."
Unnskyld meg, unge Sand. Men hvem er det som har bestemt at sendinga skal være kortere? Om jeg kjenner deg, "spellemanngeneral" Fiskvik og Spellemannkomiteens formann av året, Audun Tylden rett, vil jeg tro dere har hatt en viss påvirkning på programmets innhold og form, innbefatta dets lengde. For det er vel ikke Bernander som har rota det til?
Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som foregår, og kan ikke finne annen forklaring enn at presset i retning rating/seertall er så beklemmende - og tilsynelatende usynlig - at det virker, helt uten at aktørene er seg automatikken bevisst.
Jeg har nemlig kjent Jon Ola Sand i mange år, og kjenner han som en meget fornuftig mann. Ikke minst veit jeg at han er i besittelse av et meget åpent, musikalsk sinn.
![]() ANJA GARBAREK: Altfor åpen - for NRK. ( ) |
Sæmund Fiskvik? Han gjør vel jobben sin, slik han tror den internasjonale plateindustrien vil at han skal gjøre den - han står jo tross alt på deres lønningsliste. Men i sitt hjerte er jo Fiskvik folkemusikkens og ikke minst operaens mann!
Og Audun Tylden? Jeg har sagt det før og gjentar mer enn gjerne: Uten Audun Tylden i rollen som egenrådig platedirektør ville norsk musikkliv vært mye, mye fattigere! Hvorfor? Jo, nettopp fordi mannen er genuint glad i god musikk - fullstendig uavhengig av sjanger. Hans meritter, som gründer, er utallige. Jeg nevner i fleng: DDE, Børretzen/Myhre, Ole Ivars, Hellbillies, E-76, Guren Hagen, Henning Gravrok, Gartnerlosjen, The Beatniks, Mulens Portland, Ratataboo, Øivind Blunck, Trygve Thue, Picazzo, Torgeir & Kjendisane - Oddvar Thorsheim! Det var Tylden som i fjor ga ut den flotte samlinga "Inn Fra Kulda"; Bob Marley på norsk. Kort sagt: Det kan umulig ha vært Audun Tylden som har insistert på at sendinga skal være smal!
Så - hvem har ansvaret? Kåre Valebrokk? "Markedet"?
Jeg er bare sikker i en sak: NRK - og sentrale aktører i musikk-Norge - er ute på ville veier.
- og sentrale aktører i musikk-Norge - er ute på ville veier.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Hvor lenge kunne Plateparadiset bestå?
(09.11.20) Sæmund Fiskvik tar et brutalt oppgjør med platebransjen. Men ofte i muntre vendinger!