Hvor lenge kunne Plateparadiset bestå?

Sæmund Fiskvik tar et brutalt oppgjør med platebransjen. Men ofte i muntre vendinger!


Det har vært mye debatt rundt «virkelighetslitteratur» i det siste. Denne boka sprenger alle sjangergrenser. Sæmund Fiskvik har skrevet en til tider temmelig merkelig, men ikke desto mindre svært interessant bok. Han tillater seg å dikte og dagdrømme, samtidig som han serverer subjektivt opplevde fakta i bøtter og spann. En slags sjølbiografi, en slags sakprosabok, en slags skjønnlitterær bok. En sann hybrid.

Sæmund Fiskvik var i mange år en av sjefene i ml-bevegelsen. Hans område var i all hovedsak kulturen, spesielt musikken. Hvem som til enhver tid la «linja» får vi kanskje aldri vite. Men at Fiskvik må ha hatt utallige møter med altmulig-sjefen i AKP(m-l) uten formelle verv, Tron Øgrim - det er heva over tvil. Og Tron var ikke veldig nøye med å føre skriftlig referat; det fikk jeg sjøl erfare.

Fiskvik farer med harelabb i sin omtale gamle partikamerater, men har lite til overs for at hemmelighetskremmeriet rundt interne forhold i bevegelsen fortsetter. «Fra den skyttergrava skal det ikke vedgås en tøddel som kan kaste dritt på gamle bravader. Her råder æreskodeks og livsvarig kameratskap (med et par ynkelige unntak).»

Som det framgår – Fiskvik er stadig vekk en slugger. Men vi burde kanskje få vite hvem disse «ynkelige unntakene» er?

Var ml-bevegelsen en virkelig trussel mot demokratiet? Fiskvik: «Ut fra dagens lovgivning sysla vi med såvel terrortrusler som terrorfinansiering, terrorforbund og rekruttering dertil – altså hele menyen av straffbare terrorhandlinger.» Her kunne vi trengt en utdyping, for å si det forsiktig. Finn Sjue er nok den historiefortelleren som kommer nærmest sannheten.

Og nå begynner jeg å bli skikkelig lei av udokumenterte beskyldninger om at AKP(m-l) dreiv med våpentrening. Tania Michelet spekulerte tidligere i høst, og nå bærer sannelig Sæmund Fiskvik ved til bålet: «Riktignok rakk AKP(m-l) aldri å utvikle seg til straffelovens typebetegnelse: privat organisasjon av militær karakter, men det var kanskje ikke langt unna?»

Ærlig talt, Sæmund. Du skyter ofte fra hofta, og godt er det. Men jeg er bare lei av halvkveda viser om ml-bevegelsens militære krumspring. Michael Grundt Spang og VG fantaserte om ml’ernes «dødslister» og planlagte «interneringsleire» midt på ’70-tallet. Påstandene viste seg å være reint oppspinn – og kan de ikke få lov å ligge der? Til spott og spe i VGs arkiv?

Vi lagde til og med en sang om dette, og det skulle ikke forundre meg om Sæmund Fiskvik var en av tekstforfatterne: «Jo visst er det sant! Vi leste det i Verdens Gang!»

Dette får bli en overgang til hva denne boka i all hovedsak handler om. Platebransjen. Fiskvik har gjennom mesteparten av sitt yrkesliv vært administrerende direktør i platebransjen – og den stillinga kom ikke akkurat rekenes på ei fjøl. Fiskvik fikk sin første jobb som adm. dir. i plateselskapet MAI – en ml-kontrollert bedrift, på linje med Oktober forlag. Og hvem, hvilket band, kom rekenes på ei fjøl til adm. dir. Fiskvik? Vømmel Spellmannslag!

Med sine to albumutgivelser midt på ’70-tallet feide Vømmøl gulvet med de fleste, ikke minst på salgslistene – til stor fortvilelse, selvfølgelig, for bransjeveteraner som så vidt var kommet ut av perioden da norskspråklige utgaver av «Svensktoppar» solgte som hakka møkk. Her kom et band som spilte en miks av norsk folkemusikk og rock, som sang på norsk – og som tok VG-lista med storm! Og som ga ut musikken sin på et marxist-leninistisk plateselskap!

Fiskvik hadde «havna i platebransjen fordi jeg i studenttida rota meg bort i et band som spilte en slags folkrock». Isenkram – med Fiskvik som fiolinist og Rita Westvik som vokalist. Samtidig rota altså Fiskvik og Øgrim det til med teorier om at rock var imperialismens musikk, kapitalens forsøk på å kjøpe ungdommen etc. etc. Godt vi hadde ekteparet Aakervik (Bazar) som den gang – i motsetning til kulturutvalget i AKP(m-l) – kunne skilte med rock’n’roll-empiri.

I 1976 hadde Fiskvik en posisjon som gjorde at han «aksepterte jobbtilbudet som konferansier på den famøse anti-MelodiGrandPrix-konserten i Chateau Neuf i 1976». Fire år seinere var han «høvding for den norske MGP-delegasjonen», da «Saamid Ædnan» representerte Norge i den internasjonale finalen! Med en låt utgitt på MAI!

Edderkoppen Fiskvik. Tenk at han noen år seinere skulle bli talsmann for de multinasjonale plateselskapene i Norge. Det er langt igjen til Royal Albert Hall, sang Åge Aleksandersen. Men det var sannelig ikke veldig langt fra dressfolka i Los Angeles til vadmelsbuksene i Vømmøldalen!

Hva var årsaken til at Sæmund Fiskvik kunne få den ene sjefsjobben etter den andre i norsk platebransje – i mange år som selve Spellemanngeneralen? Stikkordet er, tror jeg, organisering. Sæmund Fiksvik kom inn i en bransje leda av folk som var mest opptatt av å drikke opp musikernes royalty, totalt uten organisatorisk erfaring. Og dét skal ml-bevegelsen ha – organisering var vi gode på!

Fiskvik skriver morsomt om hvordan VG-lista ble manipulert (stikkord Jan Høiland og Jan Werner Danielsen), om hvordan Spellemann-nominasjonene ble manipulert, om Øyvind Myhrvold og Casino Steel i Gramo/Gramart, om CD-pionéren Trond Wikborg (grunnleggeren av PULS) i Akers Mic, om overgangen fra LP og kassett til CD, om gullalderen som ble til Plateparadiset.

Mye handler om konflikten mellom de norskeide selskapene i FONO og de multinasjonale selskapene som samla seg i IFPI. I denne striden ble faktisk Geelmuyden.Kiese tildelt en rolle! Som du skjønner: Dette er ei skikkelig bransjebok.

Vi får mange anekdoter. Erik Hillestad (Kirkelig Kulturverksted) skal for eksempel ha uttalt at «a-ha hadde vært en helt uinteressant type musikk å bringe fra Norge». Da Øyvind Myhrvold starta parallellimport og solgte plater billig i sjappa si i Dronningens gate, svarte IFPI med spesialrabatter til alle butikker som lå i det samme strøket. Ulovlig ifølge Konkurransetilsynet – but who cares? Vi befinner oss tross alt i platebransjen, notorisk kjent for fusk og fanteri siden Billboard fant opp hitlistene, og der Christer Falck nærmest åpenlyst – bare ett av mange eksempler - lurte Warlocks inn på listene.

Svært få kommer ut av det med skinnet i denne boka, mens veldig mange kommer svært dårlig ut av Fiskviks fortelling. Omtalen av Trondheims platemogul Gunnar Hordvik (1952-2005) er for et reint karakterdrap å regne. Hordvik var nok «idealist», men framstilles i denne boka nærmest som en skruppelløs svindler. Og det kan jo være grunn til å stille spørsmålet, som Fiskvik gjør: Hvordan kunne et plateselskap som hadde Åge Aleksandersen, Terje Tysland, Halvdan Sivertsen og Cato Sanden i stallen gå konkurs?

Musiker og organisasjonsmannen Bendik Hofseth beskrives i lite flatterende vendinger, mens Audun Tylden (1948-2011) kommer ut av det som en sjarmerende sjarlatan. Tre menn har Fiskvik faktisk ingen ting å utsette på: Plateselskapssjefene Totto Johannesen (1929-2003) og Per Eirik Johansen (1959-2014), samt fagforeningsmannen Tore Nordvik (1921-2018).

I vederlagsordningenes navn «tøffa han rundt» i Afrika og Asia i ti år rundet århundreskiftet. Så kunne Sæmund Fiskvik kanskje med god samvittighet pensjonere seg? I dag jobber han for Norwegian Recording Artists, NORA – de «små» artistenes kamporganisasjon for å få sin rettmessige del av milliardene som bokstavelig talt strømmer gjennom strømmetjenestene.

Fram og tilbake er øyensynlig like langt.

«Plateparadiset» er ikke ei bok folk flest vil ha glede av; til det er den for bransje-nerdete. Men for alle som fortsatt befinner seg i bransjen, og for alle som har hatt et nært forhold til bransjen de siste 40-50 åra er den umulig å komme utenom. Et must, heter det vel i denne bransjen.

SÆMUND OLAV FISKVIK
Plateparadiset
Solum


Del på Facebook | Del på Bluesky

Microsofts hit-vrøvl

(22.12.05) Nå gjør Microsoft forsøk på å fortelle oss at de kan lage ei "bedre liste" enn VG-lista. Det er selvfølgelig det reine tøv. Penger er penger. Og enkelte ganger lukter de enda vondere enn til vanlig.


Napster.no dømt i Høyesterett

(27.01.05) Napster.no etablerte i 2001 et norsk nettsted som ble presentert som Norges største nettsted for gratis nedlasting av musikk, og tilbød brukerne musikken via klikkbare lenker. Høyesterett har i dag gitt plateselskaper og TONO medhold i at napster.no har brutt åndsverklovens bestemmelser som verner mot piratvirksomhet.


Spellemann: Blemme de luxe

(04.03.02) Det skjedde mye fortere enn selv den største skeptiker kunne ane: Arrangørene av Spellemannprisen presterte faktisk å dele ut blues- og jazzprisen og noen andre priser i all hemmelighet! Presentert som stillbilder! Mens kommersen fikk utfolde seg i all sin prektighet/elendighet - stryk det du syns ikke passer.


Reset: Fiskvik viser arroganse!

(01.07.01) Sist uke gikk gruppa Reset hardt ut i PULS mot Free Recordshop og hvordan han mente deres rapporteringssvikt gjorde sitt til at gruppa falt ut av VG-lista. I helga avviste Norges mektigste mann i den norske musikkbransjen - Sæmund Fiskvik - kritikken med å henvise til Gramofon Grossistenes Forenings kvalitetssikring, samtidig som han beskyldte Reset for å klage til pressa for å kompensere for manglende listeplassering. Dette provoserer Reset - som slår tilbake.


Sæmund Fiskvik: - Reset falt ikke ut av VG-lista pga. feil

(29.06.01) Torsdag skreiv vi om gruppa Reset og deres anklager mot Free Recordshop påståtte underrapportering til VG-lista. Sæmund Fiskvik - leder i IFPI - som gjennom Gramofon Grossistenes Forening utarbeider VG-lista, avviser imidlertid en slik påstand.


Napster-saken intet vendepunkt, men bare etterdønningen av startskuddet

(12.03.01) Førstkommende onsdag stenger Napster tilgangen på 135.000 låter fra de store selskapene. Sæmund Fiskvik, direktør i IFPI, de multinasjonale plateselskapenes organisasjon i Norge, uttaler til Aftenposten søndag at bransjen har vunnet et viktig slag i kampen mot piratkopiering av opphavsbeskytta musikk. Ser vi på underskogen av nye fildelings-siter på nettet, framstår Fiskvik som en like naiv kapitalbeskytter i dag, som han var en naiv kommunist for tretti år sida!


Fiskviks doble Spellemann-effekt

(12.12.00) Spørsmål følger: Hva vil du bedømme som den presumptivt største opplevelse. 1) Å se champions league-finalen mellom Manchester United og Real Madrid live, eksempelvis på olympastadion i München. Eller 2) Se kampen i opptak på TV, dagen etter... Spørsmålet er selvfølgelig sinnsykt, og svaret gir seg sjøl. Spellemannpris-general Sæmund Fiskvik er av en annen oppfatning. Spellemannprisene for år 2000 skal deles ut i Oslo Spektrum fredag 2. mars 2001. Dagen etter, lørdag 3. mars, sendes showet på TV - og Fiskvik ser dette som en klar forbedring av produktet!


Mosegrodd Kulturråd

(15.04.99) OK. Jeg falt av, da premissleverandøren – forfatteren av Arbeisnotat nr 29, Norsk kulturråd, utredning 1999 – oppsummerte det hele, og konkluderte med at Internett for framtida ikke ville bli så viktig...


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.