Anne Grete Preus: Alfabet

Noen vil nok mene hun kommer i skade for å gjøre det unødvendig komplisert både for seg sjøl og sitt publikum. I Anne Grete Preus' tilfelle vil jeg tro det ligger bevisste valg til grunn. Hvor vellykka det er? Se det er et helt annet spørsmål.


Det kompliserte ligger i både musikalske og lyriske veivalg. Vi er vant til at Anne Grete Preus skriver i mange lag; tekster som kan og skal tolkes. Hva vi ikke er så vant til, er hangen hun åpenbart har utvikla til å ville skrive urytmisk.

"Til Eller Fra?" er et godt eksempel, en sang der orda er stabla etter hverandre på et vis som til nittini prosent tar hensyn til innhold - og lar form være form.

Siden hun gjør en Dylan-cover, kan det være nyttig å ta en avstikker i den retning. Ta "Not Dark Yet", som illustrerer at dette ikke har med antall stavelser over samme antall takter å gjøre. Til samme tonefølge og komp synger Dylan, i to forskjellige vers:

- She put down in writin' what was in her mind
og:
- I don't even remember what it was that I came here to get away from

Vi snakker bortimot det dobbelte i antall stavelser. Men han detter ned på samme sted, slik at det rytmisk føles ytterst velkomponert.

"Til Eller Fra"? faller i sammenligning ikke bare gjennom; viktigere er det at den faller fra hverandre. Sangen blir som en glassmanet du ikke får tak på.

Noe av det samme skjer i "Hele Havet Inni Et Lite Skjell". Mer enn pop-musikk blir det... teater - og det er ikke dagligdags kost, stilt til veggs med en av våre mestselgende plateartister, å få servert slikt:

I mosaikken av speilbilder
Bytter motgang lett plass med hell

Legg til at musikken er minst like pretensiøs, og du skulle få et klart inntrykk av at dette definitivt ikke er lagd for å konsumeres over en kopp te og Dagbla' for i går.

"Usynlig Krig" heter sangen som følger. Behagelig, i og for seg - men gjør et forsøk på å synge med... Hun stykker opp, rytmisk og melodisk, på et vis som får det hele til - ja, å falle fra hverandre, nok en gang.

Nøyaktig det samme skjer i det avsluttende tittelkuttet.

Mot slutten av 80-tallet og på begynnelsen av 90-tallet skapte Anne Grete Preus en helt ny type pop-musikk i Kongeriket. I kjølvannet av Stings solo-karriere, satte hun sammen et band bestående av moderne musikanter som ikke brydde seg om hva som var "jazz" og hva som var "pop". Hybriden avfødte to-tre av de aller beste pop-album som er lagd i Norge.

10 år seinere famler hun. "Ro meg over", sang hun dengang. I dag padler årene i utakt - og det er fristende å sitere det aller siste verset hun serverer i denne omgang:

Nå må du huske på
Å være deg selv
Sa mor og vinket
Skolebussen avgårde
Hvorfor, tenkte jeg
Må jeg ut igjen å lete
Når jeg endelig har fått
Litt sving på å være Anne Grete?

Kanskje har hun mot slutten av produksjonen fått en følelse av at...? Da er vi i tilfelle flere.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En verdig hyllest til Anne Grete Preus

(08.12.23) Det er en tung bør å bære, det å skulle «samle» Anne Grete Preus i ti låter. Prosjektleder Fay Wildhagen løser i all hovedsak oppgaven til karakteren særdeles godt.


Anne Grete Preus drømte om snø fra himmelen, ikke bomber og granater

(24.11.23) «Når himmelen faller ned» - kanskje Anne Grete Preus’ aller fineste sang? I hvert fall er den mer aktuell enn noen gang. Nå har SKAAR og Fay Wildhagen lagd en flott cover-versjon.


Skissene fra Anne Grete Preus’ liv

(28.10.20) Det er vemodig å lese Anne Grete Preus’ skisser fra sitt liv. Hun som alltid trodde frøken Fryd skulle ligge og vente på seg rundt neste sving. Så endte det utfor stupet så alt for tidlig.


Anne Grete Preus (1957 – 2019)

(27.08.19) «Besøk» må være et av norsk populærmusikks aller største øyeblikk. Anne Grete Preus tonesetter Jens Bjørneboes møte med sin trofaste venn. Døden. Nå har hun lukket døra for godt, etter en altfor kort visitt her på Jorden.


Til himmels med Preus

(24.02.12) Øystein Sunde får si hva han vil, men det er lov å smi mens jernet er varmt.


Anne Grete Preus: Nesten Alene

(01.12.09) ”Når det gjelder de største ting er det tro, og ikke visshet jeg trenger.” Slik lyder Anne Grete Preus’ credo om vi snakker ideologi. Hun har gitt uttrykk for sitt ståsted mange ganger før, og nå har hun skrevet en av sine beste sanger om emnet.


Anne Grete Preus: Om Igjen For Første Gang

(18.12.07) Hun mista den et sted på veien; evnen til å være en betydelig intellektuell, samtidig som hun var kommers. Nå framstår hun dessverre som oftest bare som pompøs og vanskelig - og totalt uten kommersiell gjennomslagskraft.


Anne Grete Preus: Når Dagen Roper

(21.09.04) Hun er på sporet igjen nå. Og da lurer du kanskje på hvorfor anmeldelsen kommer et halvt år for seint? Forklaring følger.


NW dag 4: Trassig glissent

(21.06.04) (Oslo/PULS): Det er tre ting som kommer til å gå inn i historiebøkene angående Norwegian Wood 2004. Dårlig booking, dårlig vær og en langtflyvende lollipop. På festivalens siste dag gjorde det første seg mest gjeldende, da kun 2.000 ble igjen for å oppleve festivalens "headliner" Bjørn Eidsvåg.


Can Can på CD

(04.02.99) Can Can – bandet Anne Grete Preus spilte med før hun gikk solo – kommer nå endelig i CD-format. Det er Warner Music som sikrer og fornyer viktig musikkhistorie.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.