Anne Grete Preus: Om Igjen For Første Gang

Hun mista den et sted på veien; evnen til å være en betydelig intellektuell, samtidig som hun var kommers. Nå framstår hun dessverre som oftest bare som pompøs og vanskelig - og totalt uten kommersiell gjennomslagskraft.


Nå er ikke kommersiell gjennomslagskraft alltid noe mål i seg sjøl. Men lån øre til "Mitt Hjerte", og så kan du ved første anledning sammenlikne med "Besøk" fra 1988-albumet "Fullmåne". Begge tekstene er av Jens Bjørneboe, begge melodiene er signert Anne Grete Preus. Der den snart 20 år gamle sangen seiler inn på lista over det aller ypperste som er prestert i norsk pophistorie, blir årets utgave bare... irriterende vanskelig.

"Hotell Gjennomtrekk" fra årets plate må vel forresten være hennes egen versjon av nettopp "Besøk"? Da man baler med de aller vanskeligste spørsmål i livet?

Lyrisk sett blir det mange bilder for meg; Rødhette og labyrinter og tenksomme fjell og sånn. Men hovedproblemet ved denne plata er musikken. Den står stille. Og det er virkelig ikke sånn at jeg må ha full trøkk og rock'n'roll i ett sett. Tvert i mot forholder det seg slik at jeg som oftest foretrekker stille stunder.

Jeg elsker for eksempel Emmylou Harris' "Wrecking Ball". Men saken er at der Emmylou Harris briljerer med få akkorder og enkle løsninger, men likevel får det til å låte både behagelig og sløyt - der virker det som om Anne Grete Preus er på leit etter særheten, alt det som er ikke-opplagt.

Og da er vi plutselig på en vei som ikke fører dit hvor fryden venter rundt neste sving. Ikke en gang Åge Aleksandersen i talking-blues-duett er i stand til å rette opp inntrykket av at dette er... kronglete. Det virker tilgjort.

Musikalsk er dette uten plett og lyte; Anne Grete Preus befinner seg i den divisjonen i norsk populærmusikk som tilsier at hun kan velge på øverste hylle.

Det hjelper bare så lite, når låtmaterialet ikke holder. Da holder det ikke en gang å hete Bendik Hofseth, Eivind Aarset, Audun Erlien, Jon Balke, Nils Petter Molvær...

Jeg sender disse ordene, om ikke som på englevinger, så med ønske om god jul. Og et like inderlig ønske om at hun må finne tilbake til den lyriske og melodiske åren som en gang gjorde henne til landets mest betydningsfulle kvinnelige artist.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En verdig hyllest til Anne Grete Preus

(08.12.23) Det er en tung bør å bære, det å skulle «samle» Anne Grete Preus i ti låter. Prosjektleder Fay Wildhagen løser i all hovedsak oppgaven til karakteren særdeles godt.


Anne Grete Preus drømte om snø fra himmelen, ikke bomber og granater

(24.11.23) «Når himmelen faller ned» - kanskje Anne Grete Preus’ aller fineste sang? I hvert fall er den mer aktuell enn noen gang. Nå har SKAAR og Fay Wildhagen lagd en flott cover-versjon.


Skissene fra Anne Grete Preus’ liv

(28.10.20) Det er vemodig å lese Anne Grete Preus’ skisser fra sitt liv. Hun som alltid trodde frøken Fryd skulle ligge og vente på seg rundt neste sving. Så endte det utfor stupet så alt for tidlig.


Anne Grete Preus (1957 – 2019)

(27.08.19) «Besøk» må være et av norsk populærmusikks aller største øyeblikk. Anne Grete Preus tonesetter Jens Bjørneboes møte med sin trofaste venn. Døden. Nå har hun lukket døra for godt, etter en altfor kort visitt her på Jorden.


Til himmels med Preus

(24.02.12) Øystein Sunde får si hva han vil, men det er lov å smi mens jernet er varmt.


Anne Grete Preus: Nesten Alene

(01.12.09) ”Når det gjelder de største ting er det tro, og ikke visshet jeg trenger.” Slik lyder Anne Grete Preus’ credo om vi snakker ideologi. Hun har gitt uttrykk for sitt ståsted mange ganger før, og nå har hun skrevet en av sine beste sanger om emnet.


Anne Grete Preus: Når Dagen Roper

(21.09.04) Hun er på sporet igjen nå. Og da lurer du kanskje på hvorfor anmeldelsen kommer et halvt år for seint? Forklaring følger.


NW dag 4: Trassig glissent

(21.06.04) (Oslo/PULS): Det er tre ting som kommer til å gå inn i historiebøkene angående Norwegian Wood 2004. Dårlig booking, dårlig vær og en langtflyvende lollipop. På festivalens siste dag gjorde det første seg mest gjeldende, da kun 2.000 ble igjen for å oppleve festivalens "headliner" Bjørn Eidsvåg.


Anne Grete Preus: Alfabet

(06.11.01) Noen vil nok mene hun kommer i skade for å gjøre det unødvendig komplisert både for seg sjøl og sitt publikum. I Anne Grete Preus' tilfelle vil jeg tro det ligger bevisste valg til grunn. Hvor vellykka det er? Se det er et helt annet spørsmål.


Can Can på CD

(04.02.99) Can Can – bandet Anne Grete Preus spilte med før hun gikk solo – kommer nå endelig i CD-format. Det er Warner Music som sikrer og fornyer viktig musikkhistorie.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.