Millencolin/Midtown: No Cigar/Let Go (MCD)

De svenske skatepunkerne Millencolin har solgt til gull i Australia med sin siste - Pennybridge Pioneers - som kom i fjor. Singelen "No Cigar" skulle egentlig ikke ut i Europa i det hele tatt, men den kom likevel, pressa sammen med to bonuslåter i tillegg til to mpg-videoer. Og ikke nok med det; dette er nemlig en splittEP med New Jersey-skaterne og Warped Tour-akuelle Midtown, som også serverer tre låter, i tillegg til én video.


Millencolin overbeviste som liveband på Rockefeller i fjor høst, men i studioversjonen av "No Cigar" viser seg dessverre ikke som noe mer enn en ordinær skatepunker. Da har de mer å formidle på bonuslåta; en remix av "Buzzer" fra det seks år gamle albumet Life On A Plate. Der er iallefall tempo og intensiteten på et nivå som gjør det enkelt å hengi seg.

Men her er mer lokkemat, i det de legger ved den uutgitte "Blackeye" og videoene til "Fox" og "Penguins & Polarbears", der spesielt "Fox" er meget underholdende i sin hyllest til scooter'n sin med det megetsigende refrenget She's the best ride I ever had.

I det Midtown tar over vokalen, slår det meg hvor svensk Millencolin låter. Uten å være stygg mot broderfolket, går assosiasjonene raskt til en polare jeg møtte på Roskilde år tilbake, som i ørska bare var opptatt av å ytre hvorfor han var der: - Ja' ska titta på Lintån Kvesi Jånsån.

Uannsett overbeviser Midtown stort i smakebiten - "Let Go" - fra deres siste album, Save The World, Loose The Girl. Dynamisk og fengende skatepunk av godt merke.

Bonuslåtene deres - "Get It Together" og "You Should Know" - er begge demoer for den neste skiva, og trenger helt tydelig mer tid og rom før de er klare til å representere. Emocore blir fort kjedelig hvis ikke dynamikken er tilstrekkelig tilstede.

Da har jeg mer sans for videoen "Just Rock And Roll" fra siste album. Låta har et pangrefreng i God I wish I could hate you for the rest of my life, der bandet prøver å bringe sine jødiske røtter i forlegenhet gjennom å provosere fram kompromitterende situasjoner. Love it!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Svensker på harrytur over grensa

(02.08.23) Skatepunkerne i Millencolin tok den korte veien over grensa for å spille på Månefestivalen, og det er ikke så mye mer å si enn at de gikk på jobb under sedvanlige forhold.


Millencolin: The Melancholy Collection

(29.03.99) Dette er ingen ordinær Millencolin-utgivelse, men en oppsummering fra ’93 til ’97, bestående av deres to første ep’er, b-sider fra singler og låter fra samlere. Som alltid utvilsomt Millencolin; svensk “skatepunk” med høy melodiføring, og uten overraskelser.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.