Jorda rundt med Drecker og Molvær

I forlengelsen av by:Larm i Tromsø der Global Tempera var et slags bestillingsverk og hadde sin urpremiere på fredag, fortsatte og avslutta de i hovedstaden. Det satte et godt besatt Rockefeller av forståelige årsaker stor pris på.


Global Tempera / /


Jeg vet ikke bakgrunnen for sammensetninga av dette bandet, men hvis det var å finne fram til interessante mennesker og musikanter fra forskjellige verdensdeler og kulturer for å finne fram til hva som da ville skje, så lykkes initiativtakerne på alle måter.

Kjernen i bandet var på sett og vis henta fra Nils Petter Molværs orkester. Til tross for at Rune Arnesen hadde ansvaret for rytmeavdelinga, DJ Darknorse tok seg av platespillere og tilliggende herligheter og Eivind Aarset hadde plekterfører-ansvar - i tillegg til Molvær - så låt dette totalt annerledes enn det såkalte Khmer-bandet. Det var forsåvidt ikke til å undres over, den musikalske settinga tatt i betraktning, samt de nevnte herrers evner til å tilpasse seg hva det enn skulle være.

Den mer og mer spennende og unike vokalisten - i enda større grad i ordløse partier enn med tekst, Anneli Drecker - tar stadig nye steg i retning seg sjøl og framstår nå som en musikant med forbindelseslinjer til en rekke kilder som hun samler til sitt eget uttrykk.

Superbassist, produsent og retningsgiver Bill Laswell hadde tatt turen over fra New York, og du verden for et heftig og personlig trøkk vi blei utsatt for. Det er ikke vanskelig å fatte at en rekke av verdens aller største stjerner innen rock og de mer eksperimentelle retningene innen jazzen til stadighet søker til Laswell - dette er en mann med noe helt eget på hjertet.

Det samme kan på alle måter sies om Dhafer Youssef fra Tunisia. Vokalisten og oud-spilleren; en slags arabisk lutt - som vi tidligere har hatt gleden av å høre på cden "Malak" - var det ekstra krydderet som med sin virtuositet og livsbejaenhet ga dette eksperimentet det ekstra løftet og den annerledesheten det trengte. Hva den fantastiske strupesangeren Sainko Namtchylok fra Tuva-folket ville ha tilført musikken fikk vi dessverre ikke oppleve denne kvelden pga. sjukdom.

Drecker og Molvær hadde evna å sette sammen et band og en musikk som ikke nekta seg noe. De henta impulser fra alle de kilder de kjenner til, og det er etter hvert ikke få og satte det sammen til noe helt eget. Kjemien var tydelig og god og med Sven Persson som sjef for lyd, og Tord Knudsen med ansvaret for lys/video blei dette ei "forestilling" av det klart minneverdige slaget.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker – a perfect match

(20.11.22) Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker serverer moderne kammermusikk. De gjør det med bravur.


Livet - sett og opplevd fra hotellrommet

(22.05.18) Hva fordriver man tida med når man bor på hotell – om ikke å skrive dikt?


Anneli Dreckers originale musikal

(26.04.15) Ingen kunne forutse et sånt album fra Anneli Drecker.


Bel Canto for viderekomne

(26.09.10) (Oslo/PULS): Anneli Drecker, Nils Johansen og Geir Jensen inntok Rockefeller fredag med over 20 gamle låter i bagasjen. Det ble kjent og kjært for noen, men kanskje også ukjent og sært for noen andre.


Anneli Drecker: Frolic

(18.04.05) Det er lenge sien Anneli Drecker var del av et innovativt musikermiljø; det miljøet som lengst nord i kongeriket lekte med helt nye måter å lage musikk på - via maskiner. hun utfordrer sånn sett ikke mer, uten at det betyr at hun lager dårlig musikk. For det gjør hun på ingen måte.


Anneli Drecker: 'Who On Earth'

(01.09.01) Anneli Drecker hadde det ærefulle oppdraget og åpne Sandvika Storbandfestival onsdag med verket «Who On Earth». Med utgangspunkt i låter fra albumet «Tundra» i en ganske så ny innpakning. Med bl.a. strykere fra Oslo Filharmoniske Orkester, messing fra Prime Time Orchestra og jazztrompetist Arve Henriksen var det mildt sagt en annerledes konsertopplevelse vi fikk servert i Sandvika Teater denne kvelden.


Drecker og Molvær vertskap i snøhule

(31.01.01) Under årets by:Larm i Tromsø vil bl.a. Anneli Drecker og Nils Petter Molvær bidra under årets bestillingsverk, Global Tempera. Sammen med musikere fra USA, Tuva og Tunisia skal de bryte musikalske grenser og knytte globale bånd.


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


Anneli Dreckers "Tundra"

(01.02.00) Bel Canto-vokalisten Anneli Dreckers solo-album kommer - helt sikkert - 27. mars. Tittel: "Tundra".


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!