KNUT VÆRNES: Mener å ha gjennomskua Øivind Myhrvolds arbeidsmetoder. ( )
KNUT VÆRNES: Mener å ha gjennomskua Øivind Myhrvolds arbeidsmetoder. ( )

Askeland & Værnes svarer

- Myhrvold uttalte også i Redaksjon 21 at "de har ikke peiling på hvordan vi jobber". Svaret er at det har vi fått med oss, vi har også gjennomskuet det. Det er nettopp måten de jobber vi prøver å formidle!! Dette skriver Knut Værnes & Edvard Askeland i et svar på spørsmål PULS stilte dem 30. mai. (Øivind Myhrvold og Ole Paus har i mellomtida levert sine svar. De er å finne i vår "apropos-seksjon" i bunnen av denne artikkelen.)

Edvard Askeland, Knut Værnes


Hei Puls
Takk for relevant spørsmål vedr. vår rolle i GramArt saken. Spørsmålene er formulert saklig og ordentlig og vi skulle ønske andre også kunne holde seg på samme nivå. Da kunne det faktisk ha blitt en fruktbar musikkpolitisk debatt ut av dette også.

Vi registrer forøvrig, som de fleste andre oppgående musikkinteresserte også må ha gjort, at Myhrvold ikke svarer på dine spørsmål i sine uttalser. Vel, vel...

SPØRSMÅL 1

"Myhrvold sier at aksjonen deres i bunn og grunn bygger på misunnelse på at GramArt - under Myhrvolds ledelse - gjør det så bra; at de stadig vinner saker. Eksempel: Kampen om retten til å hente penger fra såkalt ubeskytta musikk (les; amerikansk pop og rock), en sak der Myhrvold meg bekjent vant 100% i Stortinget, et resultat som vil tilføre Gramo/Fond for Utøvende Kunstnere - altså norske artister - et sted mellom 20 og 40 millioner ekstra. Jeg tar det for gitt at dere vil bestride argumentet om misunnelse, men er det ikke korrekt at norske artister under Myhrvolds organisatoriske ledelse har mangedobla den delen av inntektsgrunnlaget som stammer fra lydfesting og offentlig framføring?"

Vårt svar:

Det som her kalles "kampen om retten til å hente penger fra såkalt ubeskyttet musikk" er implementering av et EU direktiv i norsk lovverk. Dette har resultert i en innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomitéen om lov om endringer i åndsverkloven og lov om avgift på offentlig framføring av utøvende kunstneres prestasjoner. (Innst. nr 67(1999-2999), jf Ot.prop. nr15 (1999-2000). Denne loven ble vedtatt i Stortinget 26. mai.

Gramart har sammen med de andre norske rettighetshaverorganisasjonene samt Gramo og Fond for Utøvende Kunstnere, arbeidet politisk og levert høringssvar til denne proposisjonen.

Det er selvfølgelig positivt for norske artister og utøvere at Gramos inntektsgrunnlag øker i og med at kringkasterne nå også må betale for å spille bl.a. amerikansk musikk. Vi er i tillegg glade for at Fond for utøvende kunstnere (FFUK) videreføres, slik at det fortsatt gis muligheter til å søke om støtte til turnéer, fonograminnspillinger etc..

At Øivind Myhrvold (i Redaksjon 21), selv tar æren for alt dette, er ganske så fantastisk, og selvsagt helt i tåka.

"...norske artister har under Myhrvolds organisatoriske ledelse mangedobla den delen av inntektsgrunnlaget som stammer fra lydfesting og offentlig fremføring".

Dette er enda et eksempel på hvordan Myhrvold skryter på seg ting han ikke selv er ansvarlig for, og hvordan han bruker dette for å tviholde på egne posisjoner, og gjøre seg selv uunnværlig. Det skulle vært interessant å få tydeliggjort hva Myhrvold her sikter til, og hvilke fakta han evt. bygger på.

Hvis han med dette mener at inntektsgrunnlaget til Gramo har økt, så er dette selvsagt tilfelle. Det skulle også bare mangle. "Alle" vederlagsbyråer i verden øker jo sine inntekter år for år, når også bruken av musikk øker! Og satsene i det minste følger vanlig lønns og prisutvikling i samfunnet.

Overføringene fra Gramo til Gramart har også økt fra år til år. Gramarts regnskaper (når nå de måtte foreligge for medlemmene), inneholder forhåpentligvis de tall som kan forklare hvordan disse pengene har blitt brukt (det kan bli interessant lesning).

Når det derimot gjelder penger som ble avregnet og utbetalt fra Gramo direkte til norske artister i 1998 (som er de siste tallene vi har) gikk denne summen ned fra litt over 9 mill. kroner i 97 til ca 7,5 mill. kr i 98. (kilde Gramos årsmelding 99 s.5)

SPØRSMÅL 2

"Myhrvold hevder at han fører en kamp mot 'departementet og sessionmusikere'.I denne sammenheng er jeg mest interessert i kampen mot 'sessionmusikerne'. Oppfatter dere det som at det er en interessekonflikt mellom såkalte 'solister' (deLillos & Claudia Scott) og 'sessionmusikere' (folk som for en stor del lever av å ta timebetalte studiojobber)?"

Vårt svar:

Dette oppfatter vi som splitt og hersk taktikk fra ende til annen, og har ikke rot i virkeligheten. Det har alltid vært, og er fortsatt, et godt og nært forhold i denne delen av musikkbransjen. Dette er en av grunnene til at vi ikke har tillit til Myhrvold som representant for norske artister og utøvere. Han forsurer musikkmiljøet og setter kollegaer opp mot hverandre. Solister og sessionmusikere er selvfølgelig i et gjensidig avhengighetsforhold og slike holdninger eksisterer ikke blant de vi kjenner i miljøet.

I dag samarbeides det over alle grenser: Popsolister spiller med folkemusikere, technoartister spiller med frijazzere, rockerne digger jazz og jazzerne spiller med backbeat så det suser. Ingen bryr seg om gamle spøkelser. Det er rett og slett moro å holde på med musikk!!

Etter hvert som nivået på musikere og utøverne heves, viskes også stadig grensene mellom solister og kompmusikere ut, og man opptrer i flere roller: En uke som kompmusiker, neste uke som solist på festival og turné, som plateartist etc. Den gamle skepsisen fra den ene genren til den andre er borte fra musikkmiljøet.

Myhrvold & Co. er ganske så aleine om å forfekte slike påstander, og det er klart at slike uttalelser provoserer oss. Det gir også et svært negativt bilde av en yrkesgruppe som etter hvert har fortjent noe annet. Særlig fra de som skal være våre talsmenn!

SPØRSMÅL 3

"Askeland sa i 'Redaksjon 21' at 'bevisene på snusket ligger hos Økokrim'. Er dere enige i at det ville være en fordel om Økokrim og bare Økokrim fikk lov å ta stilling til om det påståtte snusket strider mot norsk lov?"

Vårt svar:

Informasjonen og dokumentasjonen som førte til anmeldelse, er naturligvis bakgrunnen for vår reaksjon og argumentasjon for å stille mistillit i Gramo.
Det er imidlertid en helt korrekt påpekning at det er Økokrim som skal foreta avhør og evt. reise tiltale. Det er opp til rettsapparatet å finne ut om de er skyldige eller ikke, - men dette tar lang tid. Selve skyldspørsmålet synes vi heller ikke er så interessant i denne sammenheng.

Det vi har prøvd å fokusere på, er det tillitsbrudd vi mener de har gjort seg skyldig i overfor medlemmene.

Utfra den dokumentasjone vi har gått gjennom, virker det som om de bl.a. har anvendt foreningens midler som egne, uten å ta hensyn til enhver ansvarlig organisasjons krav om bilag og ryddighet.
(For mer om dette sjekk www.hagbart.no/gramart/bakgrunn).

SPØRSMÅL 4

"Hvilke kommentarer har dere til Myhrvolds påstander om at deres aksjon 'er basert på rykter og løgn'?"

Dette sier litt om hvilken språkbruk vi er blitt møtt med ("desperat løgnkampanje fra kuppmakerne" osv. ).

Vi føler oss ikke særlig komfortable med dette, men prøver å argumentere så saklig som det lar seg gjøre. At vi også tråkker over streken i kampens hete, får vi heller be om unnskyldning for.

Når vi blir skjelt ut som "jævla da-capo bassister og annenrangs kompmusikere", er det selvsagt fristende å svare med samme mynt. I denne sammenheng skal vi holde oss i skinnet og nøyer oss med å beskrive hans opptreden og det han representerer som umusikalsk.

Myhrvold uttalte også i Redaksjon 21 at "de har ikke peiling på hvordan vi jobber".

Svaret er at det har vi fått med oss, vi har også gjennomskuet det. Det er nettopp måten de jobber vi prøver å formidle!!

For øvrig synes vi følgende sitat passer bra:

"When they say it´s not about money, it´s about money. When they say it´s not about sex, it´s about sex!"

Med vennlig hilsen
Edvard Askeland & Knut Værnes


Del på Facebook | Del på Bluesky

'Gamle' GramArt får svi i rapport

(25.04.01) GramArts egen kontrollkomité retter kraftig kritikk mot Øivind Myhrvold og Casino Steel i en ny rapport som er offentliggjort. Denne slår fast at Myhrvold blant annet har benytta GramArts representasjonskonto som sin egen private lommebok i en femårsperiode fra 1995 til i fjor.


- Løgnkampanjen har fungert

(21.06.00)
PALMA NOVA (Puls): - Løgnkampanjen har fungert. Slik oppsummerer Øivind Myhrvold gårskveldens dramatiske generalforsamling i Gramart. Opposisjonen vant, og Myhrvold befinner seg med ett ansatt i en organisasjon der styret har én hovedmålsetting: Å få Myhrvold vekk fra organisasjonen der han er ansatt.


GramArt: "Opposisjonen" vant!

(21.06.00) Unni Wilhelmsen og hennes såkalte "opposisjonsgruppe", som stilte som motkandidater til det sittende styrets forslag, fikk kl. 01.20 natt til onsdag flertall på GramArts generalforsamling; 121 av 220 stemmer.
Det nye styret ga signaler om at deres første oppgaver blir å gi interesseorganisasjonen troverdigheten tilbake, og jobbe for å få Øyvind Myhrvold og Casino Steel til å trekke seg som GramArts styrerepresentanter i GRAMO.


Revisjonsrapporten for GramArt

(10.06.00) Øivind Myhrvold manøvrerte seg gjennom GRAMOs generalforsamling og unngikk såvidt å bli kasta. Tirsdag 20. juni er det klart for nye slag på generalforsamlinga i GramArt. Nå foreligger revisjonsrapporten og årsmeldinga.


Øivind Myhrvolds triumf

(07.06.00) Generalforsamlinga i vederlagsbyrået Gramo ble en taktisk triumf for Øivind Myhrvold - og ditto blåmandag for Knut Værnes, Unni Wilhelmsen og resten av (en brokete) "opposisjon". Innimellom er det om å gjøre å kjenne regla, kunne spillets gang. Det gjør Øivind Myhrvold.


Øystein Sunde & LM Myhre inn i Gramo-styret?

(05.06.00) Etter hva PULS erfarer, vil Øystein Sunde og Lars Martin Myhre bli lansert som utfordrere til Øivind Myhrvold og Casino Steel - som GramArts representanter i Gramo-styret. Generalforsamling i vederlagsbyrået Gramo holdes i morgen, tirsdag 6. juni. GramArt-opposisjonen som vil fjerne Myhrvold og Steel ledes for øyeblikket av Unni Wilhelmsen og Johnny Sjo.


Ole Paus svarer

(02.06.00) - Noen burde snarest fortelle Øivind Myhrvold at hans posisjon er som ansatt – og i samme slengen fortelle ham at han ikke burde hente ut mer enn det hans avtale tilsier. Dette sier Ole Paus i et svar til spørsmål vi 30. mai stilte ham i forbindelse med konflikten i GramArt.


Eidsvåg & Åge A. i GramArt-styret?

(01.06.00) Valgkomitéens innstilling til nytt styre i GramArt foreligger. Både Åge Aleksandersen, Bjarne Brøndbo og Bjørn Eidsvåg er innstilt.


Injuriesøksmål mot Ole Paus og NRK?

(31.05.00) Øivind Myhrvold i GramArt vurderer å anmelde Ole Paus for injurier. – Jeg har satt advokat på saken, sier Myhrvold til PULS. – Jeg er alenepappa for tre unger, bl.a. ei datter på 15 som får lide for dette hver dag. Jeg finner meg rett og slett ikke i slikt. Reaksjonen kommer etter at Ole Paus i NRKs ”Redaksjon 21” kalte Myhrvold en ”pompøs småskurk”.


Grunngitte GramArt-spørsmål

(30.05.00) Turbulensen rundt det interne (?) liv i GramArt ble i går utvida til å angå seerne i aktuealitetsprogrammet "Redaksjon 21" på NRK. Jeg har en klar formening om at innslaget må ha flydd langt over hodet på 99,9% av seerne - og det kan være tid for å stille opptil flere spørsmål til opptil flere av aktørene, skriver Arild Rønsen.


Gramart-utsettelse igjen

(25.05.00) Generalforsamlinga i Gramart er utsatt påny, denne gang på ubestemt tid. Til NRK P2s "Midt i musikken" sier fungerende styreleder Jeff Wassermann at styret beklagelig nok ikke har fått alle papirene ferdig i tide.


Departementet griper inn i GramArt-striden

(07.04.00) Kulturdepartementet stanser utbetalingen av driftsstøtte til artistorganisasjonen GramArt. - Departementet bedriver forhåndsdømming, sier Øyvind Myhrvold i en kommentar til NRK P2s Kulturnytt.


Gramart-møtet på Blå

(31.03.00) Vi har Knut Værnes på tråden. Han ønsker å presisere et par ting i forbindelse med møtet han og Edvard Askeland har tatt initiativet til på Blå mandag førstkommende, 3. april:


Turbulens rundt Casino Steel

(27.03.00) - Det er i ferd med å rakne for Casino Steel, melder NRK P2’s ”Midt i Musikken”. Nå er det ikke bare styreformannsvervet i Grammofonartistenes forening Gramart som står i fare.


Styret i GramArt trekker seg

(25.03.00) Som en konsekvens av at generalsekretæren og styrelederen i GramArt (Grammofonartistenes forening) er anmeldt til Økokrim, stiller styret sine plasser til disposisjon på generalforsamlingen 27. april.


Forandring fryder, eller ROCK - hva er det?

(13.01.00) - Hvis vi skal velge mellom GramArt og en såpass liten støtteordning som Turné- Transport- og Festivalstøtteordningen, er det vel klart for alle at vi velger GramArt. Man kan selvfølgelig være uenig i dette, men på lang sikt tror jeg denne løsningen gagner norsk musikkliv mer enn en noe tilfeldig pengespredning med engangsløsninger som denne såpass lille ordningen kan bidra til. Dette skriver Bitten Forsudd – i et slags tilsvar til diverse utspill fra Norsk Rockforbund og Venue 2000.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!