New Model Army er i gang - igjen

Fire år har gått siden “From Here” ble spilt inn på Giske utenfor Ålesund. For to år siden var jeg i Nottingham for en fantastisk 40-års feiring av Yorkshirebandet (som strengt tatt skulle vært i 2020, men det ble av naturlige grunner utsatt). I løpet av de første 40 årene har de greid å gi ut femten studioskiver, fire liveskiver, elleve samlealbum samt et utall singler, EPer og videoskiver.


Jeg tror ikke det finnes én sang i verden som gjør meg lykkeligere enn “Vagabonds” (fra “Thunder And Consolation”, 1989). Jeg var i England for å feire 50-årsdagen til min kjære søster – og da greide hun jammen lure meg opp på karaokescena for å gaule ut “Vagabonds”.

New Model Army har alltid hatt en massiv følgeskare - “The Family” - og har man vært på to konserter med dem i England, tas man imot som en av flokken og føler seg som del av et herlig fellesskap. New Model Army er vel det eneste bandet jeg vet om som tilbyr “turnépass” fordi det er noen hardcorefans som følger dem på alle turnéer og er med overalt. (Kanskje Grateful Dead hadde en lignende praksis? -Red.)

Og helt ærlig: Jeg skjønner dem. Det finnes få band som gir så energiske konserter at stemningen i hele lokalet er elektrisk. New Model Army på Rock City i Nottingham, det var egentlig litt bøttelistekonsert, og å få se dem to kvelder på rad – luksus!

Søster sendte meg link for noen dager siden. “Har du hørt?” - jeg trenger ikke følge med på utgivelsene deres, for hun sørger alltid for at jeg får beskjed. Eller skiva, når det er CD på gang.

“First Summer After” er klassisk New Model Army. Gothmetalpunkfolklegendene gir ut full skive i januar, og jeg gleder meg! Vinteren blir lang og kald, og da er det alltid deilig med noe å glede seg til! New Model Army er litt som Seigmen – de gir ikke ut dårlig musikk. De skal ut på turné i mars men det ser ikke ut som de besøker Norge – derimot skal de spille fire kvelder i Sverige, så det er mulig det blir en liten harrytur da?

Uansett - “First Summer After” er en vakker sang og det lover godt for “Unbroken”. 26. januar, folkens, da er det bare å sette seg til og lytte!


Del på Facebook | Del på Bluesky

New Model Army: Unbroken

(16.04.24) I snart 44 år har New Model Army gitt oss bra musikk. Hver gang ei ny skive annonseres lurer jeg på om dette blir den første dårlige. Et band må da gå tom for gode låter etter så mange år?


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!