Grandiost - Massivt - Komplekst - Storslagent
Susanna Wallumrød fullfører sin Baudelaire-triologi med dette albumet. Tidligere har vi fått «Baudelaire & Piano» med kun vokal og piano, etterfulgt av fjorårets «Elevation». Nå er det klart for å ta det store steget ut med «Baudelaire & Orchestra» sammen med Kringkastingsorkesteret.
Susanna har gjennom hele karrieren gitt oss sine egne tolkninger av andre kunstneres materiale, fra «Love Will Tear Us Apart» og «Jolene» til tonsettingen av Gunvor Hofmos dikt på albumet «Jeg vil hjem til menneskene». Albumet «Garden Of Earthly Delights» var inspirert av maleren Hieronymus Bosch’ maleri «Lystens hage». Hennes trang til å utforske har vært der hele veien, og hva som kommer neste gang har aldri vært forutsigbart.
Når hun nå har kommet med siste del av triologien, kan hun se tilbake på et langt og storslagent prosjekt. Tonsettingen av Charles Baudelaires diktsamling «Les Fleurs du Mal» har blitt til tre album, alle storslagne på sin måte. Fra det enkle og nakne med kun vokal og piano til en storslått finale i siste kapittel med fullt orkester.
En av landets vakreste stemmer med KORK i ryggen. Kan det bli bedre? Magiske toner og stemninger trylles fram i et landskap som svinger fra det mørke og dystre, til det mer lekne.
Hennes forkjærlighet for lyder og installasjoner får også plass her. Det åpner med den korte «Sarcophagi» med viskende fransk vokal gjemt bak et teppe av lyder, før det hele tas over i en mørk og dramatisk åpning på «Obsession». Og allerede her er man solgt. «Burial» marsjerer avgårde før man dras dypere inn i Baudelaires forbudte verden.
«Alchemy Of Suffering» går fra det vakre og over i det mørke, masser av lyder og tapecuts i en kaskade av skremmende toner. Lydkulisser som gjør at det svir litt i sjelen, mens strykere og blåsere gjør sitt beste for å fullføre det mørke og dystre. En nesten umerkelig overgang til «Elevation» toner det hele ned. Lett klimpring med en drømmende vokal tar deg opp fra mørket igjen og lyser opp stemningen.
Innimellom brytes stemningen opp med små lydbilder, som «Heavy Sleep» og «Rewind». Små melodier som nærmeste vrir seg rundt i sjelen, med en viskende vokal langt bak der et sted.
Så er vi over i de magiske tonene fra KORK. Orkesteret setter sitt preg på albumet, men tar aldri for stor plass. Det hele balanseres på nærmest perfekt vis. Musikerne legger melodiene som en svøpe rundt tekstene og vokalen. Arrangert av Jarle G. Storløkken og Jan Martin Smørdal og stødig styrt av Christian Eggen. Det fremstår nærmest som lydkulisser som gir et magisk uttrykk til materialet. I tillegg har hun med seg Stina Stjern og Anita Kaasbøll, som på hver sin måte er sterkt delaktig i uttrykket som leveres på dette albumet.
Sammen bringer de hele universet av av lyder, melodier og dikt sammen til et grandiost og massivt verk. Et komplekst og storslagent album.
"The Vampire" utgjør finalen:
Del på Facebook | Del på Bluesky