Særdeles sofistikert indie-rock

Her er det bare å nyte. Men ta deg tid til å lytte på ordentlig.


Dette er det ellevte albumet til Seattle-bandet Death Cab For Cutie, noen vil si det er Ben Gibbards ellevte under navnet Death Cab For Cutie.

Seattle er jo mest kjent for sine grunge-band – Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam. Death Cab For Cutie befinner seg temmelig langt unna, men er minst like mye indie. Nylig hørte vi bandet gjennom deres cover av «Waiting For The Sunrise» på tribute-albumet til Yoko Ono, «Ocean Child» (2022).

Ben Gibbard kan kunsten å veksle mellom å ta det helt ned, og køle på. Som vokalist befinner han seg i det «pene» segmentet. Sondre Lerche, Neil Tennant (Pet Shop Boys), Nils Lofgren (E-Street Band).

Sjangermessig kan du gjerne tenke i retning The War On Drugs og The Mars Volta.

Albumet er breddfullt av usedvanlig god indie-rock, med et høydpunkt i «Pepper» - som selvfølgelig er et nikk til «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band».

Her har du "Here To Forever":


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ypperlig, Death Cab For Cutie

(13.06.26) Du skal leite lenge for å finne bedre indie-pop/rock.


Sånn skal en rockekonsert være!

(09.03.23) Death Cab for Cutie produserte allsangkor i Oslo sentrum.


Roskilde 2006: fredag

(06.07.06)


Death Cab For Cutie på ny norgesvisitt

(14.12.05) Seattle-bandet Death Cab For Cutie spiller på Rockefeller i februar. De har siden forrige norgesbesøk på Garage vokst seg stadig større, og står nå på randen av det store gjennombruddet.


Death Cab For Cutie: Stille før stormen

(20.02.04) (Oslo/PULS:) "Again, thank you for pretending it's Friday night", sier en skuffet og sarkatisk Death Cab For Cutie-bassist Nick Harmer. Et fullstappet Garage er vitne til en av morgendagens garanterte indiepop-suksesser, likevel er publikum bare såvidt høflige nok til å klappe mellom låtene.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!