Foto: André Kjernsli Foto: André Kjernsli Foto: André Kjernsli Foto: Andre Kvernsli Foto: André Kjernsli Foto: Andre Kvernsli
Foto: André Kjernsli

Solid solo-oppvisning av Erlend Ropstad

- Min pensjonsplan er å bli en gammel svensk visesanger, sier Erlend Ropstad med et smil. Og er kanskje nærmere sin målsetting enn han aner?


Erlend Ropstad / SALT / 15.06.20


Rein skjær idyll da Erlend Ropstad åpna konsertsesongen. Det er altså blitt såååå fint nede på SALT! Det sies at det skal bygges en brannstasjon i strøket, men om kommunen våger å røre denne plassen bør de ansvarlige få med kulturlivet å gjøre.

Sola var i ferd med å gå ned da Ropstad entra scenen, hvorfra han kunne skue ut over en intim, korona-innreda festplass. Nysnekra bord og krakker som gir plass til akkurat de 200 som har lov til å komme inn – med smittevernsikker avstand.

Han hadde bedt publikum sende inn titler på låtene de ville høre, men jeg føler meg ikke trygg på at han fulgte ønskelista. «Jeg er ikke akkurat noen hitlåt-skriver», sier han – og har rett. Det er etter hvert veldig mye å ta av i hans rikholdige katalog, og favorittene kommer an på øret som hører.

Erlend Ropstad kjeder ikke publikum med alt for mye prat mellom sangene, men det han sier er som regel presist og morsomt formulert. Som dette med den svenske visesangeren, og om damene som bruker alt for lang tid på badet.

- Jeg vil donere alle inntektene fra denne konserten til Sverige! mente han. Ikke aner jeg hvem han har i tankene som gamle, svenske visesangere. Men faktum er at han har mye til felles med i hvert fall to av dem. Mikael Wiehe som visesanger og trubadur, Lars Winnerbäck som leder av et rockeband som nærmer seg Ulf Lundell.

På SALT stilte han helt aleine, bare utstyrt med kassegitar. Og han er en dyktig gitarist, men spiller helt annerledes enn for eksempel Sondre Lerche. Erlend Ropstad kan få de helt åpne akkordene - C, a-moll, D, G, e-moll – til å låte som powerkorder!

Beste låt? «Vi henter de om natta» (ja, de skjønner ikke forskjell på de og dem i Vennesla) – om asylbarna som dras ut av sengene sine for å utvises, midt på natta. Men mesteparten av konserten var prega av Ropstads finurlige tekster – en god blanding av skjemt og alvor.

Hvor god er han som vokalist? God – når han virkelig trår til, låter han som Roger Chapman i Family/Streetwalkers! Og det er det virkelig ikke mange som får til!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Erlend Ropstad – bedre kan det ikke gjøres

(20.10.24) Han åpner med feedback a la Hendrix. Så synger han. Frenetisk. Erlend Ropstad har en helt egen evne til å låte dramatisk. Som om han innstendig ber oss lytte. Og vi lytter:


Da sier vi det sånn, Erlend Ropstad og Ewa Weel Skram

(29.08.24) Eva Weel Skram og Erlend Ropstad har en superhit på gang. Den har fått tittelen «Om du tror på oss». Og det gjør vi.


Bildespesial: Erlend Ropstad på Månefestivalen

(31.07.22)


Erlend Ropstad på vinyl gikk til Kristiansund!

(02.05.22) Det kan være lurt å bli med på quiz i PULS. Bare spør Thomas Hammerseth!


Erlend Ropstad – for en mann!

(29.04.22) Det smeller som faen! Alt er over alt!


Vinn Erlend Ropstad på vinyl!

(25.04.22) Vi har fått tak i en helt spesiell vinyl-utgave av Erlend Ropstads "Gleden & Sorgen". Den er i salg fra førstkommende fredag, 29. april. Skiva kan bli din!


Festivaldager i Bendiks - Fredag

(17.07.21) (Kristiansand/PULS): En smak av Quartfestivalen – for den eldre garde. Sol, sommer, Sørland - og Bendiksbukta, som har huset noen av verdens største band og artister, gjør comeback med en liten, sjarmerende koronafestival med et knippe norske band og artister


Erlend Ropstad svever – høyt der oppe

(22.04.21) Erlend Ropstad går stadig nye veier. Nå er han i ferd med å bli landets viktigste rock ‘n’ roll’er.


Erlend Ropstad - Bright late nights

(13.05.07) Ein skulle tru at Noreg var støvsuga for singer/songwriter talent. Men jaggu meg dukkar ikkje Erlend Ropstad opp med ei meget lovandes plate. Med ei mengde fine låtar har han laga ei sterk plate.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!