Susanne Sundfør: The Brothel

En samlet norsk musikkpresse ble snudd på hodet av snaue minuttet med "The Brothel" som ble sluppet tidligere i vinter. Nå er hele albumet her, og vi er godt plantet i "annerledes-land".


Åpnings- og tittelsporet The Brothel til Susanne Sundførs nye album er like fortryllende vakker fremdeles.

På sitt nye album går hun nye veier. Ut av pianokrakken og inn i electronicauniverset, under kyndig veiledning av landets kanskje mest lekne produsent akkurat nå, Lars Horntvedt.

Og referansepunktene her til lands er særdeles få, faktisk må vi helt til Island for å finne et, med 90-talls fenomenet Björk. Men Susanne Sundfør maler større bilder, som i "Black Widow" og "Father Father" som vokalpåleggene løfter høyt.

The Brothel er pop, og på "It’s All Gone Tomorrow" er hun nærmest kjerneuttrykket, men ellers er hun på en særdeles interessant leteaksjon etter nye bekledninger.

Hun finner mye smakfullt på veien, og er ikke redd for å bruke det. Denne bør høres mye!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Halvveis, Susanne Sundfør

(30.04.23) Susanne Sundfør har gifta seg og blitt mamma – og synger om sin nye tilværelse. Denne gangen når hun dessverre bare svært sjelden opp til sitt potensiale som popkomponist og –utøver.


Bortimot komplett? OK

(26.03.12) Hun er ambisiøs. Noen vil si overambisiøs. Jeg er i så fall uenig. Susanne Sundfør er på vei i retning noe stort.


Spellemannsprisen 2010: Sundfør trekker seg

(20.01.11) Etter å ha vunnet Spellemannsprisen i 2007 for debutplaten sin takket hun med å si "Jeg er først og fremst artist — og ikke først og fremst kvinne". Nå ønsker hun å trekke seg fra årets nominasjon som "Beste kvinnelige artist" for "The Brothel".


Susanne Sundfør: Mørkets Prinsesse

(17.09.10) (Kolbotn/PULS): En nesten fullsatt Kolben tok i mot Susanne Sundfør onsdag, som kvitterte med en forestilling med elektronikken i høysetet.


Vinnerne av Spellemannprisen 2007

(03.02.08) Hellbillies og Madcon stakk av med to priser hver under prisutdelingen lørdag kveld. En velfortjent pris gikk også til Robert Burås sitt My Midnight Creeps i kategorien "Rock".


Susanne Sundfør: Susanne Sundfør

(23.03.07) Hun avslutter med en cabaret-sang som ville sklidd like fint inn i "Tolvskillingsoperaen" (Kurt Weill, 1929) som "Chess" (Ulvaeus/Andersson, 1984). Susanne Sundfør er med andre ord ikke på noe vis moderne. Men flink, det er hun!


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.