Eagles Of Death Metal: Peace Love Death Metal

Sideprosjektene til QOTSA-gutta har hatt en lei tendens til å drukne i pretensiøse rammeverk og middelmådig låtskriving. Men nå, under det noe misvisende navnet Eagles of Death Metal har Josh Homme og kompis Jesse Hughes laget en uhøytidelig og (nesten) bassløs låvelyd-plate i krysningspunktet mellom White Stripes og Queens Of the Stoneage. Utgiver: Mike Patton!


"Peace Love Death Metal" er først og fremst en boogie-jam med masse øl og møkkete guttekropper som skriker pule-pule-pule, og som i 999 av 1000 tilfeller aldri ville blitt gitt ut på plate; i hvert fall ikke i formatet den presenteres i her.

De raper og ler, stopper opp midt i låtene og legger inn lydspor hvor de øver inn trommebrekk og gitarriff. "This is so fun", sier Hughes med klovnestemme før han kaster seg inn i neste låt. Batterist Josh Homme (her under navnet Carlo Von Sexron) ramler inn i takta og sleiver fælt med skarptrommeslagene, men så lenge den selvironiske lattermuskelen ligger så åpenbart "utenpå" som her, gjør det ingen verdens ting; heller ikke at Hughes synger sure toner og roper barnslige nødrim - forøvrig med en stemme som likner fælt på Josh Hommes katakteristiske rampeskarpe guttungerøst i QOTSA.

Uansett, låtstammene fortjener all den oppmerksomhet de kan få. Hovedmannen Jesse Hughes har et usedvanlig godt øre for både melodier og riffmakeri. Enten det er i QOTSA-typiske "So Easy", som rifftyv i Belle And Sebastians åpningskutt fra Dear Catastrophe Waitress (!) i "Speaking In Tounges", eller som slentrende viseblues-musikant i "Midnight Creeper".

Det er svært få andre rockeband som treffer meg med så varme og følelsessterke slag som Jesse Hughes og Eagles Of Death Metal. De strutter av en uvanlig uforbeholden spilleglede, som virker smittende entusiastisk på meg som lytter. Allerede etter første runde i spilleren var "Peace Love Death Metal" blitt en definitiv vårfavoritt. Og etter tjue runder er den nesten elsket.

Rapporter fra Statene viser at jeg ikke er alene. Bandet har avlet rikelig av kritikernes superlativvokabular, både for plata og live-opptredener. Og når bandet nå retter gitarene mot Europa, er det nesten umulig å tenke seg at det skal gå galt. I skjorteermet skjuler det seg nemlig en liten samling av gratisgarantier for oppmerksomhet: Josh Homme (som også har produsert skiva), gjesteartist Nick Oliveri (Queens Of The Stoneage), Tim VanHammel (dEus, Milionaire), Desert Sessions-tekniker Alain Johannes og rockeikonet Mike Patton som gir ut plata.

Vi trenger glade, uhøytidelige rockeband, som både er rølpete og jentevennlige på en gang. Eagles Of Death Metal er reine julaften for rockekåte - og vårkåte -fengerock-fans; enten du er hvitstripefan, hvitstripehater, Foo Fighters-elsker eller stonerrock-forakter. Humøret i "Peace Love Death Metal" vil fange deg uansett!

Anbefales!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Musikalsk har de dessverre ikke mye å by på

(17.11.15) Verdensberømte over natta. Men har de noe å by på, musikalsk?


Guns N`Roses sparker oppvarmingsbandet sitt etter èn konsert

(28.11.06) Planen var at Eagles Of Death Metal skulle være support for GNR under hele deres USA-turnè som nettopp har startet, men Axl Rose ville det annerledes. Han var så lite imponert over det han fikk servert på den første konserten på turnèen, at han skjelte de ut og kalte de Pigeons Of Shit Metal fra scenen.


Nytt album fra Eagles Of Death Metal i mai

(25.03.05) Det er bare et par dager siden Josh Homme var aktuell med slippet av Queens Of The Stone Age`s siste album, men om kort tid er han igjen albumaktuell; denne gang med sideprosjektet Eagles Of Death Metal.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.