Rickie Lee Jones: The Evening of My Best Day

Heismusikk, mumlet ekspeditøren da jeg kjøpte Burt Bacharachs "Make It Easy On Yourself". Greit det, men for de av oss som liker å krydre søndagsmiddagen med fjærlett jazzpop, så er Burt Bacharach en killer; ved siden av Norah Jones, Silje Nergaard, og nå Rickie Lee Jones med "The Evening of My Best Day".


Søndagsmiddagen altså. Nydelig. Men så er biffen spist opp, og hva da?

Burt Bacharach får hvile fram til neste søndag. Rickie Lee Jones, derimot, får muligens en sjanse til senere i uka. Hun er ikke så finkjemmet og lettspist som onkel Burt, det er færre notepapir og mer nerve i plata til Rickie Lee Jones.

"The Evening of My Best Day" er Rickie Lee Jones' femtende album siden den selvtitulerte debutplata i 1979, og i følge ekspertene er dette en av hennes aller sterkeste. Produksjonen oser av selvtillit, helt fra det tekniske og arrangørmessige til hvordan hun åpenhjertig leverer hele sjela si gjennom stemmebåndet.

Grunnlaget er som vanlig piano og sang, mens et backingband bygger og forsterker låtene hennes så godt de kan. Blåsere, orgel, bass og trommer. De er tydelige og kreative, men samtidig intelligente nok til å rette hele frontlyset mot Rickie Lee Jones.

Selve melodiene minner litt om Norah Jones, men Rickie Lee Jones er mindre poporienter. Det blir mer feel-good enn singalong, hvis du skjønner. Silje Nergaard går litt i samme pakka. Det er tåredryppende vakkert, men man driter litt i hvilken låt det er. Man skal bare nyte og la plata rulle avgårde - enten for å sovne, eller bare fylle den nevnte søndagsmiddagen med en ekstra liten kryddertouch.

Dionne Warwick synger Silje Nergaard med klassisk Bacharach-arring. Hører du det? Det er "The Evening of My Best Day"!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kom gjerne tilbake neste år, Rickie Lee!

(29.08.24) Ja, hun er fortsatt den aller kuleste av de kule.


Rickie Lee Jones til Kongsberg

(21.04.23) Rickie Lee Jones har vært sentral i amerikansk voksen-pop/rock siden hun debuterte med et selvtitulert album i 1979. Der fant vi «Chuck E.'s In Love», som må sies å ha blitt en klassiker.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!