Amundsen: The Moonwalker (singel)

Bandet Locomotives hadde noe stort på gang mot slutten av 90-tallet, men fikk aldri tilrevet seg noe stort gjennombrudd. De skifta navn til Lokomotiv uten at det hjalp nevneverdig, men har nå lagt det tog-relaterte bak seg, og kaller seg rett og slett Amundsen.


Ny skive kommer i juni, men en liten smakebit i form av en singel er ute i disse dager. Ubeskjedent nok sammenligner de seg selv med 70-talls rock ala Doors og Zeppelin. Selv syntes jeg bandet ligner mest på U2 på låta "The Moonwalker", men det er selvsagt et kvalitetstegn dèt.

Det er nemlig lovende saker Amundsen presenterer her. Episk rock av solid kvalitet ser ut til å være oppskriften, selv om det å konkludere med noe som helst basert på èn låt er en håpløs oppgave. Men dette lover godt for hva vi har i vente når albumet slippes i slutten av juni.

I et intervju med Dagbladet finner vi også bakgrunnen for det nye bandnavnet. Kåre Christoffer Vestrheim er nemlig i slekt med vår berømte polfarer: - Oldemoren min var gift for andre gang med halvbroren til en som var sønnen til moren til en fetter av Roald Amundsen. Så det er jo et stykke uti...
. Så det er jo et stykke uti...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Amundsen: Amundsen

(12.08.03) Norsk psych-rock har vi ikke vært bortskjemt med i løpet av musikkhistorien. Amundsen forsøker å gjøre noe med det, og har kommet opp med en begivenhetsrik og tidvis spennende debut.


Hyggelig gjensyn med Lokomotiv

(01.06.01) (Oslo/PULS): Det ble et møte med det nye konsertstedet Mono i Pløens gate i Oslo torsdag kveld. På scenen sto Lokomotiv - tidligere kjent som Locomotives - og det ble et hyggelig gjensyn og gjenhør med et band de fleste ikke har hørt alt for mye til de siste åra.


Lokomotiv med The Cure til USA

(12.05.00) Lokomotiv når sitt foreløpige høydepunkt i karrieren når de de 28. mai og tre uker framover har sjansen til å spille for opptil 150.000 mennesker som oppvarming for engelske The Cure på deres avskjedsturné i USA.


Locomotives: Albert

(10.02.99) Bedre glad-pop er knapt skapt i Kongeriket Norge.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.