Locomotives: Albert

Bedre glad-pop er knapt skapt i Kongeriket Norge.



To år er gått siden debuten, og sannelig om ikke disse årene har vært til Locomotives’ fordel. De har på denne tiden lagt fra seg crazy-faktene, og laget et helstøpt album.

Åpningslåta “Yeah” representerer resten av albumet godt med en litt tilbakeholden åpning, for så å eksplodere i et usedvanlig fengende refreng. Fra rolige, nesten litt svevende partier og låter, til småhyper sprett-pop. Tross variasjonene er helheten intakt. Fra det mer midtempo slaget som den nonchalante, men vakre “Bored”, og det drivende, rolige popeposet “My woman”, er det ikke lange veien til “Three Girls”, albumets absolutte høydepunkt, og en av de beste gladpop-låtene som er lagd her til lands.

Tittelkuttet avslutter albumet, en tolv minutter lang komposisjon hvor Locos lekelyst får fritt spillerom, med tung orkestrering og nytenkende keyboards. Med et melankolsk smil på leppene, lar man “Albert” slippe til en runde til.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Amundsen: The Moonwalker (singel)

(15.04.03) Bandet Locomotives hadde noe stort på gang mot slutten av 90-tallet, men fikk aldri tilrevet seg noe stort gjennombrudd. De skifta navn til Lokomotiv uten at det hjalp nevneverdig, men har nå lagt det tog-relaterte bak seg, og kaller seg rett og slett Amundsen.


Hyggelig gjensyn med Lokomotiv

(01.06.01) (Oslo/PULS): Det ble et møte med det nye konsertstedet Mono i Pløens gate i Oslo torsdag kveld. På scenen sto Lokomotiv - tidligere kjent som Locomotives - og det ble et hyggelig gjensyn og gjenhør med et band de fleste ikke har hørt alt for mye til de siste åra.


Lokomotiv med The Cure til USA

(12.05.00) Lokomotiv når sitt foreløpige høydepunkt i karrieren når de de 28. mai og tre uker framover har sjansen til å spille for opptil 150.000 mennesker som oppvarming for engelske The Cure på deres avskjedsturné i USA.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.