Frank Black: Gamle helter råtner ikke

(Oslo/PULS): - If man is 5, if man is 5… then the devil is 6...and if the devil is 6, then God is 7, then God is 7, then God is 7, this monkey's gone to heaven. Det var Pixies, denne kvelden skulle først og fremst dreie seg om Frank Black.


Frank Black & The Catholics / /


Ikke alle storheter tar seg tid til en stopp i Norge når de er på tur rundt om i verden. Frank Black & The Catholics gjør det. De har nettopp sluppet albumet "Doug In The Sand", og stanser innom ett tettpakket og utsolgt John Dee.

Før Mr. Black entret scenen med sitt band skulle imidlertid Even Johansen alias Magnet og eks-Chocolate Overdose gjøre sitt for publikum. Med Pluto på trommer, respatexgitar og publikum sittende på gulvet var det tid for en rolig og melankolsk halvtime. Legenden skal ha det til at denne mannen var plaget med sår hals, angivelig på grunn av jernmangel. Som seg hør og bør foreskrev legen en tatovert magnet. Mer skulle ikke til. Navnet var gitt og problemet med stemmen høres absolutt ut til å være løst for godt. Hva er det med Bergen?

Frank Black på scenen betyr energi og et øs av gitarer. Vi fikk en lett blanding av nye og gamle Frank Black-låter, men selvfølgelig med en og annen Pixies-låt innimellom. At alt annet ville skuffet publikum, var det ingen tvil om. Skal man anse publikums respons som mentometerknapper er det ingen tvil om hva de var kommet for å høre.

Konserten var bra. Black sitt register for kvelden spente fra hardt til country. Ett tettpakket sett som varte i over to timer hvor publikum tilsynelatende ikke kjedet seg i det hele tatt.

Av innvendinger kan nevnes at vi fikk litt få låter fra "Pistolero". Flere Pixies-låter hadde selvfølgelig også vært stas, problemet er bare at de kunne spilt tre strake timer med Pixies uten at publikum hadde gått lei - og det var vel ikke Pixies som hadde invitert til konsert?

Men altså; tommelen opp for Frank Black!


Del på Facebook | Del på Bluesky

To nye album fra Frank Black på vei

(13.04.07) Pixies-frontmannen har både et splitter nytt album og en greatest hits-plate på trappene. Det nye albumet er inspirert av den nederlandske maleren Herman Brood, og flere av låtene har fått samme tittel som hans malerier.


Ingen flere Pixies-utgivelser

(10.07.06) Pixies-frontmann Frank Black uttalte nylig at det aldri vil dukke opp noe nytt studiomateriale fra bandet. Black har forsøkt å skrive nye låter til en eventuell plate, men har under prosessen innsett at resultatet blir for påtagende og falskt i forhold til den originale Pixies-ånd fra slutten av 80-åra.


Frank Black med nytt soloalbum

(04.04.05) Etter den suksessrike gjenforeningsturnèen med The Pixies i fjor, er nå frontmann Frank Black klar med et nytt soloalbum. Tittelen er "Honeycomb", og releasedato blir 18. juli.


Pixies gjør comeback

(13.09.03) Flere kilder rapporterer i dag at legendariske Pixies skal legge ut på turnè i april neste år.


Utelukker ikke Pixies-comeback

(11.07.03) Frank Black fortalte i et intervju med radiostasjonen XFM, at han drømmer om å reise ut på en reunion-turnè med The Pixies, som offisielt ble oppløst for ti år siden.


Pixies - Complete 'B'-sides

(26.03.01) The Pixies er for veldig mange synonymt med heftige fester og gode minner. Pixies er også en betydelig inspirasjon for en rekke band gjennom nittiårene. Pixies er noe Pixies-fans aldri går lei.


Frank Black & The Catholics: Pistolero

(12.04.99) Jeg tror vi er mange som savner The Pixies - og en ussel samleplate er liksom ikke noen ålreit erstatning. Frank Black høyner dermed automatisk forventningene til en stor publikumsgruppe - og dessverre er det nok mange som denne gang vil bli skuffet.


Frank Black på skive og på scene

(17.03.99) Frank Black er på vei, både på plate og i konsertform.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!