Amulet: The Burning Sphere

For det meste hardcore som du kjenner det, og på ingen måte uinteressant. Oslo-bandet Amulet har nemlig som oftest suverene låter, og formidler den rette energien på kløktig vis.


Produksjonsmessig er lyden hakkene for endimensjonal. Slik har det vært tendenser til på utallige HC-utgivelser gjennom tidene, men allikevel ingen unnskyldning. Med et mer nyansert lydlandskap kunne dette albumet hatt enda mer for seg.

For det er ingen tvil om at dette er et absolutt velspilt stykke energiutblåsning. Amulet har lagt seg mer på gamleskolens HC denne gangen i forhold til sine tidligere utgivelser. Og de mestrer det. Som regel reflektert, som regel i et sinnsvakt tempo - og med evne til å få hoder til å rulle i begeistring.

Oslos HC-scene har muligens blitt mindre tydelig den siste tiden, men er på ingen måte død. Både Jr. Ewings glimrende utgivelse tidligere i år, og nå Amulets bouncer viser det. Og det kommer nok mer skal du se. Beware.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Amulet overbeviste

(18.05.03) (Bergen/PULS): Amulet er snart aktuelle med ny skive, og en del av låtene derfra ble testet ut på publikummet på Hulen. Amulet har noe på gang!


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


Amulet til Tyskland

(09.04.01) Oslo-hardcorer'ne Amulet - som ga ut albumet The Burning Sphere i fjor høst - fyller snart opp tanken med diesel og ruller nedover kontinentet. Foreløpig står 12 gig'er i Tyskland og én i Haiders Østerrike på lista over framtidssyslene til kvartetten. Og det kan fort balle på seg.


Punk på Pigalle: Rock for reklame

(05.03.01) (Oslo/PULS): I regi av reklame-skolen Westerdals ble det torsdag holdt pop/rock/punk/hardcore-konsert på det lett sjarmerende utestedet Pigalle på Grønland i Oslo. Fem band på scenen, hvorav fire jeg fikk sett. Omgitt av langt søtere jenter enn du vil finne på andre konsert-lokaler i denne byen, hvor det viktigste for de tilkomne egentlig var å drikke seg full, sto fire band på scenen. Merkelig setting, men ingen dum opplevelse.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.