KATTHULT: Blir vinkjennere? (Foto: Mette Skogbakken)
KATTHULT: Blir vinkjennere? (Foto: Mette Skogbakken)

Katthult signer til Bonnier

Poprockerne fra Elverum, Katthult har signa kontrakt med det svenske selskapet Bonnier Music Norge. Bandet som tidligere het Audi 2000, Lost In Legoland - og etter trusler fra danske Lego - (Lost In) Egoland, skal dermed lanseres i hele Skandinavia og Finland.


En samla norsk platebransje har de siste månedene jakta på Katthult, men nå er altså villdyret fanget og skal temmes.

- Kontrakten er god. Den gir oss kunstnerisk frihet, profesjonelle medhjelpere og gode økonomiske rammer, forklarer frontfigur Aud "Audi" Ingebjørg Barstad til Østlendingen.

- Direktøren forsøker å lære meg opp på gode hvitviner, fortsetter Audi.

Bandet la ut låta "Weaker" på de to internett-site'ne, Mp3 og Freetrax i vinter, og responsen lot ikke vente på seg. - Jeg tror godt over 100.000 lastet ned låten vår, forteller Audi. Siden det har den gått ukesvis på heavy rotation på blant annet P3 spillelister.

- Vi valgte Bonnier fordi de lar oss få ha kontroll med det musikalske og kunstneriske, sier gitarist Bjørn Barstad.

PULS håper ikke det ikke bare var etter vinsmakingskurset at bandet var fornøyd med kontrakten.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Katthult som amerikansk filmmusikk

(30.10.00) Tv-produsenten for den amerikanske serien "Felicity", J.J. Abrams, fant musikken til Katthult på nettet, og kontakta bandet sporenstreks for å sikre seg låta "One Day" som soundtrack til tv-serien.


Katthult spiller inn debutalbum

(25.09.00) I september i fjor gjorde Katthult fra Elverum sin første opptreden på Rockefeller. Deretter vant de NRK Petres demokonkurranse og fikk voldsom respons på låta "Weaker" på flere amerikanske og europeiske nettsteder, før de i august skreiv kontrakt med Bonnier Music Norge. Nå har bandet gått i studio med Knut Bøhn for å spille inn debutalbumet.


Katthult, Seven og Vidar Vang i Frognerbadet

(28.05.00) Usigna norsk band får nok en gang en så sentral plass som det er mulig å gi dem på Norwegian Wood. På topp av Pepsi Rockscene-plakaten: Katthult, Seven og Vidar Vang.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!