Bon Iver leiter i arkivene

Bon Iver har lagt ut på ei lengre reise. Det er all grunn til å slå følge.


Justin DeYarmond Edison Vernon ble født 30. april 1981, og fyller altså ganske snart 45 år. Likevel har han allerede gått i gang med et arbeid som minner om Bob Dylans «Bootleg Series» og Neil Youngs «Archives».

Du kjenner ham helst som den suverene lederen av Bon Iver. Bandet debuterte i 2008, og hadde per 2025 sju album på samvittigheten. Vi oppdaga dem Italic:relativt tidlig, da de i 2011 ga ut selvtitulerte «Bon Iver».

«Volumes» varsles som en lengre serie bestående av live-opptak, demoer og uutgitte spor. Første bind ut er live-opptak fra perioden 2019-23. Det tidlige akustiske lydbildet er sterkt utvida, sånn at Bon Iver i dag bokstavelig talt spiller på mange strenger.

Her er masse elektronikk, saksofon, lassevis med synther, gitarer – og ikke minst eksperimentell vokal. Fremragende vokal; Justin Vernon synger hovedsakelig i falsett, og mikser ofte stemmen i en slags vocoder som gir ham dobbeltstemmer og unisont, stemmelikt men instrumentelt tonefølge. Sjekk «A Satisfied Man».

For deg som kjenner bandet, er dette et absolutt must. Om du ikke har hørt dem, kan «Volumes: One» faktisk være et helt OK sted å begynne. Jeg tipper du raskt får dem inn under huden. For Bon Iver er virkelig noe for seg sjøl – indie pop/rock fra aller øverste hylle.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bon Iver: Bon Iver

(30.03.12) Et rockalbum så godt som fritt for gitarer og trommer? Big news!


Øya 2009: Uovervinnelige Mew

(13.08.09) (Oslo/PULS): 4 dager før Mews tredje plate ligger klar i butikkene er det bare å konstatere at danskene kommer til å eie resten av 2009. Konserten på Øya ble en perfekt miks av gammelt og spennende nytt.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!