Kajsa Balto – på vei til å bli norsk mester i Sápmi

Det er noe med det samiske. Nært – men likevel så fjernt. Helt annerledes.


Vi skal ikke skryte på oss at vi har fullt grep om hva som skjer i musikklivet i Sápmi. Likevel vil vi påstå at vi er anelsen bedre orientert enn folk som mener at samisk musikk = Mari Boine.

Les bare hva vi har skrevet om Isák og Kari Heimen. Og vi oppdaga faktisk Kajsa Balto da hun ga ut et feiende flott julealbum for tre år siden.

De er kanskje mer ute på veien etter pandemien? I hvert fall låter de mer som et konsolidert band i 2024. Gitaristen David Alexander Sjølie kjenner jeg fra samarbeidet med Ellen Andrea Wang. Jakop Janssønn (slagverk) veit jeg lite om, likeså Ragnhild Tronsmo Haugland (cello).

Men hvilken kvartett de har blitt – med vokalisten Kajsa Balto i front.

Det er ikke vanskeligere å beskrive denne musikken enn å si nordic noir. Tenk at vi må ty til engelsk og fransk for å gi et relevant bilde av musikk som har sin opprinnelse i Sápmi!

Sammen skriver medlemmene i bandet vidunderlige låter, og den som tror en cello bare kan brukes som element i en strykekvartett må tro om igjen. Det aller meste på dette albumet går stille og rolig for seg, men se ikke bort fra en cellist som kunne gjort en gjesteopptreden i Metallica!

Jeg aner ikke hva Kajsa Balto synger om; ergo må jeg oppleve det vokale på linje med et hvilket som helst instrument. Men jeg tror hun har mye på hjertet. Den nærmeste betegnelsen jeg kommer, er følsomt.

Om jeg så langt ikke skulle ha gjort det krystallklart: Dette er moderne, samisk musikk på sitt aller ypperste.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Miniøya: Kajsa Balto

(11.06.23) Kajsa Balto blander moderne pop med nordsamisk tradisjonsmusikk. Vår minireporter lot seg begeistre.


Storslått, samisk jul!

(09.12.21) Skal du velge deg ett julealbum i år? Se til Sápmi.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!