Fay Wildhagen tok regien over Oslo
Hun har foreløpig ikke oppnådd superstjernestatus her i landet. Men det er et spørsmål om tid.
Fay Wildhagen / Amfiscenen, Over Oslo / 10.06.22
Fay Wildhagen har nemlig alt som skal til for å bli virkelig stor. Hun skriver låtene sine sjøl; hun opptrer som en fullbefaren bandleder; hun gir signaler til sine musikere der det skal gis signaler; hun bytter gitarer hyppigere enn roadien rekker å skifte en E-streng – hun er kort og godt sjef.
Om jeg skal trekke noe, må det bli at ikke alt hun sier mellom låtene er like velplassert. I kveld snakka hun blant annet om fordelene ved å føle seg fri – som for eksempel en kveld med fri fra barna … Det gikk ikke rett hjem, for å si det sånn.
Og her sniker en av mine naboer på fugleberget seg inn på meg: «Kunne hun ikke spørre om hvordan det er å være fri for penger?» Hun sikta åpenbart til prisnivået i barene på Grefsenkollen, og ymta frampå om ikke dette måtte være «mellomleder-festivalen»? Mulig det. Men jeg orker ikke å hisse meg opp, for dette er en tvers gjennom fantastisk festival. Det koster for eksempel å bygge scener i natur som ikke akkurat ligger i vater!
Fay Wildhagen kom veldig godt ut av det da vi anmeldte live-albumet fra 2020, og hun kommer minst like godt ut av det etter opptredenen på Over Oslo. Hun og hennes mann- og kvinnesterke band serverer poprock i ultra-klassen.
Kledelig «Coldplay»-kor, fininnstilt med strykerne (fiolin, cello) som korister, en stilig trommesolo – og ikke minst evnen til å dra låtene akkurat passe langt ut i tid. Introene kan ta sin tid, likeså de instrumentale solo-partiene. Men alt er helt riktig porsjonert. Veldig likt hvordan Dire Straits gjorde det på sitt beste.
Og da snakker vi top-knotch.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Og inn fra skogen kom - Pogo Pops!
(12.06.22) Hva heter det beste britpop-bandet i Norge? Pogo Pops!
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.