
Get Back - according to PULS, part 3
Blir det bråk om vi spiller på taket? Ok, let’s do it! Mente Paul McCartney.
Del 3 av Peter Jacksons «Get Back» leder selvfølgelig opp mot selve cluet – konserten på taket av Apple-bygninga. The Fab Four møttes riktig nok dagen derpå for å gjøre ferdig ting og tang. Men vi kan vel si det sånn, at innspillinga av «Let It Be» slutta oppe på taket?
Det som slår meg, er hvor hjemmekoselig de har det i studio. Lindas datter svimser rundt som assistent for Ringo; John og Yoko kliner; George Harrison gir Ringo noen tips på pianoet i det som skal bli «Octopus’ Garden» (som etter hvert havner på «Abbey Road»); både Paul og John slår trommer; de øver i form av gamle rock’n’roll-slagere som «Shake, Rattle And Roll» og «Blue Suede Shoes».
Hvor spontan og improvisert er konserten på taket? Veldig. Men de har noen taper gående nede i kjeller’n, der innspillingsleder Glyn Johns og produsent George Martin overvåker seansen. Live-opptakene av «One After 909» og «Dig A Pony» havner faktisk på «Let It Be». Men «The Long And Winding Road» og tittelkuttet kunne selvfølgelig ikke fullføres utendørs.
Pianisten Billy Prestons rolle er i ettertid dypt underkommunisert, og dette må du få med deg: Paul og John har det bare så gøy når de sluttfører «I’ve Got A Feeling»!
Innspillinga av det som skulle bli albumet «Let It Be» er ikke bare pop-historie. Vi snakker historiske øyeblikk, i vid forstand. Og kanskje er konserten på taket det ultimate eksempelet på sivil ulydighet?
"Get Back" - according to PULS, part 1
"Get Back" - according to PULS, part 2
Del på Facebook | Del på Bluesky
The Beatles ER vår tids Jesus
(02.03.23) Kan tilblivelsen av "Get Back" og "Let It Be" leses som vår tids bibelfortelling?
Get Back - according to PULS, part 2
(25.11.21) John Lennon ser ut til å ha våkna. Og kanskje har det noe med Billy Preston å gjøre?