Skambankt slipper «Jærtegn» 29. januar

Skambankt liker å utfordre sitt publikum. Nå varsler de atter en gang en helt ny vri.


De spurta ut av startblokkene som tre sinte unge menn. Tregreps-pønk. Notert i capslock-format a la Donald Trump – helt sikkert den eneste likheten mellom Skambankt og den avgåtte presidenten: POLITISTAT! REVOLUSJONENS AGGREGAT! ME SA NEI! De som husker noen år tilbake i tid, kom ganske sikkert til å tenke på Veslefrikk: «Vi mener ikke i morra! Vi mener i dag!»

Det er hele 17 år siden debuten, og ved forrige møte traff vi dem faktisk i akustisk format. Overraskelsene står i kø, og sånn blir det vel når frontfiguren, Terje Winterstø Røthing, er kjent som gitarist i Kaizers Orchestra?

Bandet melder at de denne gang jakter «det ukjente, det usikre, det storslåtte, det såre og fortvilte – og også kjærligheten».

Hva dette skal bety får vi sjekke ut når «Jærtegn» slippes førstkommende fredag, 29. januar.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Skambankt i kjent stil

(07.03.22) Solid – i klassen ROCK. Ikke pop/rock. Ikke metal. Bare ROCK.


Skambankt på lang Norges-turné

(11.01.22) Kryss fingrene for covid-19 ... Skambankt har planlagt en lengre turné.


Et helt nytt Skambankt – i pop/rock-format

(31.01.21) Enn gjeng sinte, unge herrer stakk ut av startblokkene som en Usain Bolt i 2003. Du som har vært med siden den gang ble glad i disse sangene: Skambankt! Me Sa Nei! Desertør! Revolusjonens Aggregat! Panzersjokk! Alarm! KKK! Våre Fiender! Kapitalens Spel! Systemets Makt! Politistat!


Skambankt i nedstrippet versjon

(23.09.20) (Kristiansand/PULS): Kanskje ikke en kveld for historiebøkene, men 90 behagelige minutter i selskap med et potent band.


Prince: The gift that just keeps on giving!

(23.09.20) Kjære PULS-leser! Vi har jo alle hørt disse terningkast 6-platene. Disse historiske utgivelsene som absolutt alle må ha i sin vinylsamling. «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band», «Pet Sounds», «What's Going On», «Kind of Blue», «Are You Experienced?», «Innervisions» ... Men hva hvis jeg forteller deg at du nå kan få smakebiter av alle disse mesterverkene på den nye, eklektiske Prince-utgivelsen «Sign O' the Times SuperDeluxe»? Vel, det er faktisk tilfelle ... Miles Davis himself dukker til og med opp på plata!


Skambankt: - Vi har fans fra 5 til 80 år!

(08.09.10) (Oslo/PULS): Skambankt rykket opp i eliteserien med fjorårets "Hardt Regn", og når "Søvnløs" foreligger etter å ha hatt årets sommerhit på radio med "Mantra" har mange høye forventninger. Hør Skambankt fortelle åssen det er å være på kraftig frammarsj om dagen.


Skambankt: Søvnløs

(06.09.10) Skambankt fra Jæren i Rogaland har til nå gledet oss med 3 album ("Skambankt" i 2004, "Eliksir" i 2007 og "Hardt Regn" i 2009) og en EP ("Skamania" i 2005). Klarer de å følge opp seiersrekken med enda en triumf med "Søvnløs"?


Bigbang: Greni rett i "Operafjorden"

(25.06.10) (Oslo/PULS): "Jeg må bare vurdere hvilken gitar jeg skal ofre", sa Øystein Greni da han drøftet en tur ut i det våte element tidlig i konserten på flytebryggen utenfor Operataket torsdag. Men midt i "To The Mountains" gjorde han prat om til handling, og Greni tok den berømte "reka" ut fra scenekanten og rett i det iskalde vannet.


Fire norske til Øya

(29.01.07) Urørt-vinner Ida Maria, Spellemann-vinner Hanne Hukkelberg pluss Skambankt og Deadends er alle klare for Øyafestivalen i august.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!