KORK på Hovedøen - fornøyelig

KORK er som poteten, orkesteret kan brukes til alt. Men det er en stor forskjell: Der poteten i forskjellige fasonger aldri blir annet enn en potet, blir alt KORK tar i til gull.


KORK – eller Kringkastingsorkestret, som de egentlig heter – er en institusjon i musikk-Norge. Mer enn som så; de er en institusjon i kongeriket Norge, altså i landet som helhet. KORK er lyden av norsk musikk – fra Grand Prix-dager på ’60-tallet, til moderne samarbeid med DeLillos.

Finansieringa av orkesteret er under press hver gang regjeringa skal snekre et nytt statsbudsjett. Dette må det etter min mening bli en slutt på. Penger til KORK burde innlemmes i Grunnloven.

Her møter vi dem i et i utgangspunktet temmelig lite pretensiøst samarbeid med Sverre Indris Joner og hans band Hovedøen Social Club. For det meste handler det om «cubanske» utgaver av sanger som har blitt folkeeie. Kastanjene som blomstrer i Bygdøy Allé, hun som var forelska i lærer’n, om å være evig ung.

Lite veit jeg om hvordan Sergio Gonzales ordlegger til daglig. Hvis han snakker like «utenlandsk» som han synger – ja, så har han problemer i kassa på Rimi.

Det kan diskuteres om dette har musikalsk verdi. Jeg heller til Harald Heide Steen Jr’s «bare kos og gøy og morsomt». Hva sier du for eksempel til «Hva var vel livet uten deg», med et snev av Griegs a-moll-konsert?

Bare tull og tøys? Det kommer an på øra som hører. Jeg syns det er morsomt. Mye morsommere enn Jens Pikenes, som opererer i nøyaktig samme kategori. Noen ganger er "bare kos og gøy og morsomt" helt OK.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Salsa til folket!

(14.05.15) Hovedøen Social Club leverte varene så det skrek etter på et utsolgt og hett Herr Nilsen i Oslo denne onsdagskvelden. Med sitt fjerde album rett rundt hjørnet feiret de med bravur og en rekke gjesteartister. Her skulle du ha vært og danset!


Vamp: I Full Symfoni II

(26.10.10) Vamps «I Full Symfoni» fra 2006 ble en stor suksess. Det burde også kapittel 2 bli.


Vamp: I Full Symfoni

(29.10.06) Våren 2005 gjorde Vamp et par konserter med Kringkastingsorkesteret, og resultatet er nå tilgjengelig på cd. "I Full Symfoni" er bandets andre liveplate, og den folkekjære Haugesundsgruppa kommer neppe til å få færre fans etter denne utgivelsen.


Come Shine With The Norwegian Radio Orchestra: In Concert

(24.10.03) Come Shine har eksistert siden 1998, men det tok ikke av før den første CD-en kom i 2001. Nå har den superbe kvartetten sjøsatt CD nummer tre, spilt inn i levende live sammen med Kringkastingsorkesteret, og stort hippere og mer livsbejaende er det ikke mulig å tolke deler av jazzens standardskatt. Dette er jazzmusikk i aller ypperste verdensklasse og liveversjonene fungerer glitrende også hjemme i stua.


Kom, sang, spilte og skinte

(03.07.03) (Kongsberg/PULS): Fallgruvene er mange og store når man setter sammen en jazzkvartett og et symfoniorkester. Come Shine og Kringkastingsorkesteret unngikk alle sammen og laga en åpningskonsert under årets Kongsberg-festival som egner seg for minneboka. Den nye Kongsbergsjefen Martin Revheim var intet mindre enn opprømt og han har vår fulle forståelse.


La høsten komme - med Silje...

(27.01.01) (Oslo/PULS): Med NRK Radios Kringkastingsorkester på 60 mann og kvinner i ryggen kan man umulig gjøre feil. Det gjorde heller ikke Silje Nergaard på onsdagens konsert på Rockefeller. Så samspilt, så lekent og genialt! Norsk jazz har virkelig funnet sin dronning i denne vevre, vakre kvinnen med fløyelsrøsten.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!