Oslo Ess: Venner på scenen

Rockefeller var fullsatt, og Oslo Ess leverte sin karakteristiske vestkystøstkantpunk med høy intensitet fra begynnelse til slutt. De virker tighte, noe som trolig er et resultat av over hundre konserter hittil i år. På tross av den store arbeidsmengden er det mer enn nok energi i Åsmund Lande og Oslo Ess.


Oslo Ess / /


Ikke uventet var det den fem år gamle låten «Kakkerlakkene» som åpnet ballet. Den figurerer også som åpningsspor på den nye skiva, Verden på nakken, venner i ryggen, noe som viste omtrent hvor de har tenkt å legge lista for kvelden. Den Offspring-aktige låta blir tett fulgt av de to neste låtene på det nye albumet, og hele Oslo Ess drypper av svette etter under ti minutter. Et fullsatt Rockefeller setter pris på åpningen, noe Oslo Ess igjen synes å sette pris på.


Foto: Tor Øyvind Sjøvik

En andpusten Åsmund Lande brukte i løpet av konserten mye tid på å markedsføre både bandmerch og en ny sjutommer, som var å få kjøpt på Rockefeller både før, under og etter konserten. Det er tydelig at de satser tungt på dette på denne turneen, og de gir virkelig alt på scenen. Etter hvert får også vokalist Lande litt fri fra hovedjobben sin, og gitarist Peter Larsson tar over med sin svenske calipunklåt «Är du som jag?», som også er fra Verden på nakken, venner i ryggen.

Det er ikke tvil om at Oslo Ess liker å låte som de kommer fra California, og inntrykket forsterkes av bassist Knut Oscar Nymo, som ligner litt på Rancids Lars Frederiksen med sin blonde piggsveis. Nå føles det ikke helt som å være på punkekonsert, men det er fordi Oslo Ess har et ganske bredt nedslagsfelt, noe som gjør at de trekker publikummere som trolig ikke normalt går på punkekonsert også. For eksempel dukker Pål Tøien, bedre kjent som OnklP, opp og gjør låta «Fritt fram» sammen med Oslo Ess når stemningen har blitt relativt god. Om det er noe som kan trekkes frem som et høydepunkt fra kvelden, så er det definitivt denne låta.


Foto: Tor Øyvind Sjøvik

Konserten for øvrig bar preg av ekstremt varierende lyd, noe som strengt tatt burde vært på plass etter over hundre konserter på svært kort tid. Til tider var lydbildet unyansert, noe som stikker kjepper i hjulene for et av landets mest energiske liveband. I tillegg til dette, er livesettet til Oslo Ess svært forutsigbart, noe som gjør at det føles som en bra, men ikke eksepsjonell konsert. Oslo Ess har mer inne enn dette, det vet vi.

Etter en drøy time går de av scenen til øredøvende jubel, noe som var velfortjent etter bra innsats fra hele bandet konserten igjennom. Verken «Gi meg noe dritt» eller «Alt jeg trenger» fra debutskiva Uleste bøker og utgåtte sko hadde på daværende tidspunkt blitt spilt, og det var et tegn på at Oslo Ess hadde flere ess i ermet. I tillegg til de to nevnte, spilte de «Kjøtt og blod» og «Hold deg våken». Også disse er å regne som hits i Oslo Ess-sammenheng, og mange publikummere ble nok holdt våkne av øresus et stykke ut i natt til søndag.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Oslo Ess med flere ess i ermet

(25.09.23) De synger om at den vanskelige tida er nå, men det er som vanlig fest og gøy og moro når Oslo Ess gir ut plate.


Oslo Ess: Da julen ble ringt inn med ska-punk

(24.12.22) Oslo Ess har i likhet med Kurt Nilsen og Sissel Kyrkjebø bestemt seg for å lage tradisjon med å spille julekonsert. De siste par årene har Rockefeller-konsertene naturlig nok blitt kansellert, men her er vi igjen, endelig. Dette punkbandet forbindes ikke med julemusikk, men slik trenger det heller ikke å være for å skape en juletradisjon – vi får nok ren julemusikk fra alle kanter i hverdagen uansett.


Vi trengte et mirakel – og det kom fra Oslo Ess!

(14.03.21) Ja! I påvente av bedre tider, trenger vi litt norsk punk av typen «livet er fælt, men det blir bedre». Det er Oslo Ess, det!


Oslo Ess i 200 på Rockefeller

(21.12.12) Oslo Ess avsluttet en imponerende turné med sin konsert nummer 200 i 2012 på Rockefeller. Det kan hende dette er en eller annen form for rekord, og de tøffe guttene så ikke ut til å være utslitt ennå.


Oslo Ess - Verden På Nakken, Venner i Ryggen

(07.09.12) Pønk/rockbandet Oslo Ess fra, hold deg fast: Oslo, har gitt ut sitt andre album ” Verden På Nakken, Venner i Ryggen” halvannet år etter deres kritikerroste debutalbum ”Uleste Bøker og Utgåtte Sko”. I den senere tid har de turnert land og strand rundt med Honningbarna.


Oslo Ess: Uleste Bøker Og Utgåtte Sko

(19.03.11) Punk rockerne i Oslo Ess har en smittende spilleglede, og er er habile låtsnekkere. De synger på norsk og crashlander aldri.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.