Oslo Ess - Verden På Nakken, Venner i Ryggen

Pønk/rockbandet Oslo Ess fra, hold deg fast: Oslo, har gitt ut sitt andre album ” Verden På Nakken, Venner i Ryggen” halvannet år etter deres kritikerroste debutalbum ”Uleste Bøker og Utgåtte Sko”. I den senere tid har de turnert land og strand rundt med Honningbarna.


Albumet starter råsterkt med pønklåta Kakerlakkene, en sang du får bakoversveis av. Deretter får du presentert et meget variert album, med den fengende Bislett Stadion, allsangen Ut Av Det Blå og sluttsporet Primitiv.

Smakebitene Bislett Stadion og Caroline har du sikkert allerede hørt på radioen, og flere kommer det til å bli. Albumet inneholder 11 korte låter (inkl. bonusspor) og det er flere sanger med singelpotensialet.

Bandet er en virvelvind av energi og fengende låter, et friskt pust inn i den norske rocken, der de 4 store har blitt dinosaurer. Vi trenger slike band som Honningbarna, Oslo Ess og Kvelertak. De tenker nytt, spennende og har en drivkraft, som gjenspeiler seg i sluttresultatet: musikken. Det er slike album, som gjør at jeg fortsatt ønsker å skrive musikkanmeldelser. I ny og ne dukker de opp, og det er en befrielse å oppdage. Dette albumet er årets beste så langt i 2012.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Oslo Ess med flere ess i ermet

(25.09.23) De synger om at den vanskelige tida er nå, men det er som vanlig fest og gøy og moro når Oslo Ess gir ut plate.


Oslo Ess: Da julen ble ringt inn med ska-punk

(24.12.22) Oslo Ess har i likhet med Kurt Nilsen og Sissel Kyrkjebø bestemt seg for å lage tradisjon med å spille julekonsert. De siste par årene har Rockefeller-konsertene naturlig nok blitt kansellert, men her er vi igjen, endelig. Dette punkbandet forbindes ikke med julemusikk, men slik trenger det heller ikke å være for å skape en juletradisjon – vi får nok ren julemusikk fra alle kanter i hverdagen uansett.


Vi trengte et mirakel – og det kom fra Oslo Ess!

(14.03.21) Ja! I påvente av bedre tider, trenger vi litt norsk punk av typen «livet er fælt, men det blir bedre». Det er Oslo Ess, det!


Oslo Ess i 200 på Rockefeller

(21.12.12) Oslo Ess avsluttet en imponerende turné med sin konsert nummer 200 i 2012 på Rockefeller. Det kan hende dette er en eller annen form for rekord, og de tøffe guttene så ikke ut til å være utslitt ennå.


Oslo Ess: Venner på scenen

(08.10.12) Rockefeller var fullsatt, og Oslo Ess leverte sin karakteristiske vestkystøstkantpunk med høy intensitet fra begynnelse til slutt. De virker tighte, noe som trolig er et resultat av over hundre konserter hittil i år. På tross av den store arbeidsmengden er det mer enn nok energi i Åsmund Lande og Oslo Ess.


Oslo Ess: Uleste Bøker Og Utgåtte Sko

(19.03.11) Punk rockerne i Oslo Ess har en smittende spilleglede, og er er habile låtsnekkere. De synger på norsk og crashlander aldri.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!