Kenneth Ishak: Silver Lightning From A Black Sky

Kenneth Ishak er ute med sitt tredje soloalbum, og til tross for at de forrige var meget solide, har han klart å overgå seg selv fullstendig på dette tredje forsøket. Vi snakker muligens om årets beste norske album.


Ishak, som også har en fortid i bandet Beezewax, har tidligere sluppet to soloalbum; "Northern Exposure" og "Everything Has Soul", som begge fikk strålende kritikk her i PULS. Superlativene sitter løst denne gangen også.

Ishaks sterke meloditeft er fremdeles veldig tilstedeværende, noe som bevises allerede fra den smekre lille introen "The Passionate" som avløses av en forrykende pop/rock låt ved navn "New Rising Sun". En skikkelig deilig liten sak, som toppes med en skjør og frenetisk, Waterboys-aktig fiolin i bakgrunnen av lydbildet. Herlig!

Videre er det duket for opptil flere sterke øyeblikk. Den skamfete introen til låta "Hell" er et høydepunkt i seg selv, balladen "Anytime, Kid" likeså og "Highway Of Madness" er også ei låt for historiebøkene. Det er i det hele tatt urettferdig å plukke ut enkeltlåter fra et så gjennomført solid album. Skiva består av en glitrende miks av Beatles-inspirert pop/rock, akkustisk basert powerpop og innslag av psykedelia.

Uten svake øyeblikk, aspirerer "Silver Lightning From A Black Sky" så definitivt til tittelen årets norske album.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Justice scorer på åpent mål, assistert av Alkohol

(28.10.08) Øya '07 - legendarisk. Rockefeller '08 - strålende. Oslo Live '08 - brillefint. Norge er et land, ikke en person, men hvis Norge hadde vært en person, ville Justice vært venner med den personen. Norgesvenner.


Kenneth Ishak: Everything Has Soul

(22.02.05) Kenneth Ishaks "Everything Has Soul" er en av årets mest gledelige skiver så langt. Forhåpentligvis blir ikke dette albumet like oversett som det forrige.


Kenneth Ishak: Northern Exposure

(15.05.04) Det er ikke bare Sivert Høyem som burde ta til fornuften å dumpe bandet sitt. Også Kenneth Ishak solodebuterer med et knockout-slag på sitt egentlige bandprosjekt, Beezwax.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!