TOOL: Beskytter seg mot uønskede live-opptak - med all mulig god grunn.
TOOL: Beskytter seg mot uønskede live-opptak - med all mulig god grunn.

Lydverket sutrer

Lydverket i NRK får ikke lov å ta opp lyd og bilder fra konsertene til Tool og Mira Craig under Quarten. Wow – what’s new?


Problemstillinga er like gammel som rocken – og kanskje eldre enn det, for alt jeg veit. Grateful Dead ble verdensberømt for musikken sin, men ved siden av det for én sak: De tillot folk å gjøre opptak av konsertene de holdt. Og nå snakker vi altså 1970-tallet, en hel generasjon tilbake i tid.

Hvorfor husker vi dette? Enkelt og greit fordi ingen andre artister ga slik tillatelse. Når Åslaug Sem i NRK framstiller dette som noe nytt, er hun altså i beste fall historieløs.

Nå tror vel ingen at Lydverket er ute etter å lage pirat-CD’er for å gjøre kommers. Men det er ikke poenget. Den gang da, mens Grateful Dead hadde sitt virke, måtte den som kopla seg direkte til mixepulten tross alt gå en lang, industriell ferd for å få ”sitt” produkt i sirkulasjon. I dag er live-opptaket bare et tastetrykk unna.

Dette gjør det enkelt å forstå, syns jeg, at artistene i enda større grad enn for tretti år siden beskytter det som er å beskytte.

Om dette så er glup politikk fra artistenes side? Vel, det er et helt annet spørsmål. Jeg tror ikke Grateful Dead solgte færre enheter av sine offisielle produkt som følge av at de lot folk gjøre privatopptak, og jeg tror helt opplagt ikke at Tool ville selge færre CD’er om de lot Lydverket bringe videre et opptak fra konserten i Kristiansand.

Men dette får være artistenes valg; det er i hvert fall ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved at de faktisk eier sitt eget produkt – i dette tilfellet lyden av seg sjøl på scenen. De har solgt produktet til Quartfestivalen, og det kan da ikke være vanskelig å forstå at andre som vil gjøre seg nytte av det samme produkt må betale – og ergo inngå forhandlinger om pris og øvrige vilkår?

Og om de rett og slett ikke vil ha live-opptak slengende rundt i all verdens radio- og TV-redaksjoner – ja, så er dét også et valg artistene må ha full rett til å ta.

Kanskje redaksjonen i Lydverket rett og slett burde ta en telefon til Arne Scheie, for å forhøre seg om lover og regler som for eksempel gjelder i anledning kringkasting av Tippeliga-fotball?

Når VG varsler boikott av alle artister som ikke tillater avisa å ta bilder av bandet på scenen, så er dette et helt annet spørsmål – selv om dét også er eldgammelt. Midt på 80-tallet ble Sting, av alle, boikotta av et samla norsk pressekorps, fordi fotografene måtte skrive under på fullstendig urimelige tisiders kontrakter for å få lov til å knipse et bilde.

Fotoforbud er bare dumt, og bør behandles som det. Men TV-bilder og –lyd fra konserter? Det har vært strengt beskytta vare i uminnelige tider. Om Åslaug Sem lurer på noe omkring dette, anbefaler jeg henne å ta kontakt med kollega Ragnar Auglænd i Dagsrevyen. Han har bred erfaring.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Quart 2006: dag 4

(08.07.06) (Kristiansand/PULS): Fantastiske mørkemenn, berusende briter og en sprudlende herlig Marit Larsen var gårsdagens beholdning under Quart Festivalen. Vi holdt oss innendørs i går, og det hele skjedde i Hallen.


Quart 2006: dag 3

(07.07.06) (Kristiansand/PULS): Som eneste festival i Skandinavia, spilte Depeche Mode på Quart på torsdag. En ellers litt lunken dag blei avsluttet med en fest av en konsert.


Quart 2006: dag 1

(05.07.06) (Kristiansand/PULS): Grunnet en heftig flyttesjau og en sliten Roskilde-skribent, ble det en sen Quart-åpning for PULS` utsendte. Likevel fikk man med seg et par konserter fra et solfylt sørland, og det var en klubbkonsert som ble kveldens høydepunkt.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!