Johnossi: Johnossi

Den svenske duoen Johnossi må tåle sammenligningen med White Stripes, selv om de langt ifra er like rufsete i stilen. Denne skiva ble sluppet i Sverige i fjor, men har nå fått distribusjon her til lands. Fint det, for dette er til tider et feiende flott album.


Ting har gått usedvanlig smooth for John Engelbert og Oskar Bonde som utgjør denne duoen. De starta bandet for bare et par år siden, og etter bare tre konserter på småklubber i Stockholm var første plateselskapsignering i boks. De har etter det vært på veien sammen med The Soundtrack Of Our Lives, sluppet dette albumet i hjemlandet til sterke kritikker, og gjort egne turnèer både i Sverige og Norge. Nå er V2 Records inne i bildet, noe som har ført til en bredere distribusjonsavtale.

Johnossi spiller superfengende rock i et landskap som kombinerer powerpop og garasjerock. Johnossi scorer bra i første rekke fordi de har en unik meloditeft. Låtene fester seg umiddelbart, og selv om første halvdel av plata er bemerkelsesverdig mye bedre enn andre halvdel, rekker vi å bli overbevist nok til at vi gir to tomler opp for Johnossi.

Et par av de mest outstanding sporene er "The Show Tonight", "Execution Song", "There`s A Lot Of Things To Do Before You Die", "Man Must Dance" og "Summer Breeze".

Johnossi gjør en rekke festivaljobber i sommer, og spiller på følgende norske festivaler:

04. juli: Quart (Kristiansand)
27. juli: Storåsfestivalen (Storås)
04. august: Festidalen (Uskedalen)
18. august: Pulpit (Stavanger)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Johnossis uimotståelige nostalgi

(11.02.25) Plutselig letter taket, murpussen i veggene dirrer, og nostalgien får full tenning. Dette er øyeblikket mange har ventet på.


Geniale Johnossi

(27.09.06) (Kristiansand/PULS): Johnossi sparka i gang sin lille Norgesturnè på Charlies Bar i Kristiansand tirsdag kveld - det samme stedet hvor de leverte et av Quart Festivalen 2006` mest minneverdige øyeblikk. Etter gårsdagens nye maktdemonstrasjon er det bare å oppfordre folket i Stavanger, Bergen, Sogndal og Oslo til å møte opp og bli Johnossi-frelst de nærmeste dagene.


Quart 2006: dag 1

(05.07.06) (Kristiansand/PULS): Grunnet en heftig flyttesjau og en sliten Roskilde-skribent, ble det en sen Quart-åpning for PULS` utsendte. Likevel fikk man med seg et par konserter fra et solfylt sørland, og det var en klubbkonsert som ble kveldens høydepunkt.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!