Brian Wilson: Smile

Fansen har venta i en mannsalder på dette sagnomsuste produktet. Har de voldsomme forventningene noen rot i den virkeligheten som i all vesentlighet fant sted i et platestudio tidlig i det herrens år 1967? Som man vil forstå; her er det på sin plass med litt historie.


Det er enda seks år igjen til Pink Floyd setter uoffisiell verdensrekord i studiotimer for å komme opp med "Dark Side Of The Moon". Året før har The Beach Boys, bandet til Wilson, levert legendariske "Pet Sounds"; albumet som i ettertid har kommet til å definere et Beach Boys på høyden av seg sjøl - men som i sin samtid var det første Beach Boys-albumet som ikke solgte til gull i Statene!

Mot slutten av mai 1967 har Brian Wilson gjennomført ikke mindre enn 85 studiosessions. Men så legger han "Smile" på is. Historia vil ha det til at han får kalde føtter i et avgjørende møte med The Beatles, som 1. juni samme år slipper "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band".

Ikke merkelig, egentlig - for hadde han ikke nettopp hørt det beste pop/rock-albumet som til nå hadde sett dagens lys? Jo, det hadde han - og vi kan like gjerne gjøre unna akkurat den rangeringa med en gang:

"Smile" når på ingen måte opp. Likevel ville plata vært med i et Topp 10-heat over album anno 1967 - hvilket vel forteller aller mest om hvilken genistrek "Sgt. Pepper" er.

"Smile" er en ambisiøs sangsyklus. Om du oppfatter den som ett enhetlig verk eller en tredelt affære går strengt tatt ut på ett; alt henger likevel sammen med alt, som doktor Gro sa.

Det hele åpner med nydelig guttesang a capella, altså uten komp av noe slag. Tenker du tilbake på "Because" med The Beatles, er du på rett spor. The Beach Boys kunne dette med å kore!

De neste tre kvarterene er så mangfoldige at de vanskelig lar seg beskrive. Et utall melodiske elementer flettes i hverandre, ofte flere på en gang, og instrumentbruken er like rik. Altså ikke helt ulikt "Sgt. Pepper"? Nei, ikke ulikt. Ikke ulikt i det hele tatt.

Derav, vil jeg tippe, Wilsons frykt og plutselige kreative sperre. For det er ingen tvil om at dette albumet, av all verdens anmeldere, ville blitt målt opp mot, nettopp - "Sgt. Pepper". Og der ville Wilson altså ha tapt. Ja, mange anmeldere ville - helt uberettiga, selvfølgelig - ganske sikkert kommet til å beskrive albumet som en dårlig Beatles-kopi.

Og var det noe Brian Wilson for all del ville unngå, så var det å bli beskyldt for å stå i gjeld til Paul McCartney og John Lennon!

Som taktiker viser han seg for øvrig som en rev, når han likevel på sett og vis evner å komme The Fab Four i forkjøpet. Mot slutten av "Pet Sounds"-innspillingene bestemmer Wilson seg for å løfte den virkelige juvelen ut av albumet.

Han trenger mer tid for å gjøre ferdig "Good Vibrations" - singelen som skal vise seg å sende The Beach Boys til topps i New Musical Express' leseravstemning - foran The Beatles!

I oktober 1966 er det klart for den kanskje aller beste pop-singelen som er sluppet. "Good Vibrations" har alt. Det vokale er fantastisk, produksjonen av en annen verden, det harmoniske tvers gjennom genialt.

Den ligger helt til slutt på "Smile", og det er vel unødvendig å si at den er albumets kvalitetstopp. Men her fins mye mer; innimellom serveres pop-øyeblikk som er overveldende. Hør hva som skjer i "Song For Children" og "Surf's Up", og du skjønner at det er vanskelig å tenke seg band som Queen og Supertramp uten at Brian Wilson hadde brøyta vei som låtskriver og arrangør.

Men som helhet? Er verket alt for fragmentert. Idéene er så mange at de ofte slår hverandre i hjel - hvilket resulterer i at du som lytter blir sittende igjen med inntrykk av å ha hørt deler av sanger, ikke fullførte låter.

Kvalitetsmessig er "Smile" likevel mer enn godt nok til at det forsvarer investering. Som pophistorisk dokument er det naturligvis fullstendig uvurderlig.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Brian Wilson (1942-2025)

(11.06.25) Grunnleggeren av The Beach Boys, Brian Wilson er død, 82 år gammel.


Brian Wilson til Norwegian Wood

(19.03.07) Med sitt tolv mann store band fremfører Brian Wilson en kavalkade av greatest hits fra hele Beach Boys skattekisten. Med seg i bandet er blant andre opprinnelig Beach Boy Al Jardine. Det hele skjer i Frognerbadet søndag 17. juni.


Brian Wilson: Gettin' In Over My Head

(25.06.04) Brian Wilson har fått med seg Sir Elton John, Sir Paul McCartney og Eric Clapton og lagt finkjemmete grå hår som takskjegg over 60-tallets mest solfylte popklisjèer. Det er så traust man overhodet kan få det. Men hva så? Her vrimler det av potensielle slagermelodier, som både far og bestefar og barnebarn er troende til å elske. Både med og uten nostalginerver eller historieboka i hendene.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.