Astroburger: Equalize It

Dette er nok et av de mest underfundige banda på den norske rockescenen gjennom tidene. De har et utall utgivelser på samvittigheten, og minst like mange utskiftninger i besetningen. Musikken derimot, har de vært tro mot hele veien - "Equalize It" er like skranglete og bedårende som alltid.


Det har vel blitt nærmere femten år siden Astroburger så dagens lys, og en gigantisk mengde sjutommere, tolvtommere, LP`er og CD`er har det blitt opp igjennom åra. Denne skiva for eksempel, er basert på de tolv vinylsinglene bandet ga ut i fjor; èn hver måned. Ganske eksentrisk, ja...

Men musikken er jo fryktelig bra, så vi beholder mer enn gjerne Astroburger blant oss så lenge vi kan. "Equalize It" inneholder tolv låter, hvorav to er instrumentale. Åpninga sitter som et skudd, med den catchy låta "Southern Sky", som er et av høydepunktene på en slepen skive. Flere små popperler følger, som "She Wants To Be Someone", "Always A Route Through The Galaxies" og avsluttende "We Came For You" - tre mektige bevis på at dette bandet kjenner sin pophistorie. For dette er klassisk Byrds/Beatles-aktig poprock av ypperste merke.

Selv har jeg også veldig sans for de Shadows-lignende instrumentallåtene "The Horse" og "The Midget Walk", som begge er godt representative for det lydbildet Astroburger har skapt gjennom en årrekke.

Noen låter er ikke fullt på høyden, men "Equalize It" er absolutt verdt en investering.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Diverse Artister: Bestrummed - Perfect Pop 1995-2001

(08.06.01) Perfect Pop feirer 10-års jubileum denne våren, noe som selvfølgelig må feires. Her får vi servert 19 låter med 14 av selskapets mest profilerte band og prosjekter de siste fem-seks åra. En samleplate må nødvendigvis bli ujevn, men høydepunktene her er likevel store nok til å gjøre dette konsentratet til en riktig så trivelig opplevelse.


Astroburger: Livets komiske ubrukelighet

(30.01.01) Astroburger ga denne måneden ut sin første av i alt tolv singler i serien 2001 A Pop Odyssey. Hver måned hele året vil vi bli invitert med på en flytur med Oslo-gruppa. Flight One kom i begynnelsen av Januar, og Flight Two er like rundt hjørnet. I forbindelse med disse utgivelsene tok PULS en prat med Astroburgers frontfigur Geir Stadheim, alias Don Bingo.


Astroburger: 2001 A Pop Odyssey - Flight One (sgl)

(22.01.01) Oslobandet Astroburger gir denne måneden ut sin første av i alt tolv singler i serien 2001 A Pop Odyssey. Hver måned framover i et år skal de forsyne musikk-glade ører med en 7".


Astroburger: 2001 A Pop Oddysey - Flight One (sgl)

(19.01.01) Et av Oslos lengstlevende orkestre er fortsatt i bane rundt Planeten Pop. Astroburger suser inn i det nye millenniet med blod på tann og tolv singler i bagasjerommet. Hver måned i et helt år tar de en liten sving innom hjemlige stratosfærer for å droppe et nytt fyrverkeri over planeten Tellus. Første stjernesmell er nå in orbit.


Konsert for Boligaksjonen 2000 på Mars

(05.10.99) Fredag 8. oktober blir det støttekonsert for Boligaksjonen 2000 på Mars i Oslo. På scenen: Superkings, Bronco Busters, Don Bingo (Astroburger), Pornshot + DJs.


Astroburger: Inferno In Fano

(16.06.99) Min første tanke da jeg fikk denne skiva var at dette er jo bandet som ødela den Nirvana-låta live på So What! for lenge siden (Jeg er en elefant, og glemmer ikke så fort). Den gangen spurte jeg vokalist Don Bingo om han ikke følte at han skyldte det betalende publikummet noe, feks. 100 kroner, men han gjorde ikke det. Jeg må bare si at nå er alt tilgitt!


Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats”

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.


Energisk fusjon av synthpop og oi

(17.06.26) Gjengvokal, synthpop og oi i skjønn forening splittet hardcore- og punkpublikummet timer før Norge slo Irak da Edmonton, Canadas Home Front gjestet Norge for aller første gang. Enten sang man med og digget vilt eller så gikk man etter en stund da man opplevde det hele for generisk. Energisk var det i hvert fall - og hardt og skjærende.


Sjitkult med Dogstar

(14.06.26) Dette er ikke et band som speller for å tjene store summer eller bli superstjerner, jeg kan se for meg at de jammer i en halvåpen garasje mens de skravler om løst og fast, som på film.