Honcho: Sun Sessions 2001 (demo)

Stoner-rock er vel knapt noe ukjent begrep lenger. Det som ble startet av band som Kyuss og Fu Manchu på tidlig 90-tall, har nå blitt stuerent. Det må med andre ord bli gjort veldig bra om det skal nå igjennom nåløyet. For meg står Honcho som et helt greit band innen sin genre, og ikke så alt for mye mer.


Dette er vel en slags demo-cd fra dette Oslo-baserte stoner-rock bandet. 8 låter basert på en ganske så kjent formula. Motorsykler, damer og cowboy-hatter preger det lille som er av layout på coveret. Rocken er bassa, groovy, melodiøs og ekstremt amerikansk. Melodiene er vel det som kan trekkes frem som positivt på denne innspillinga, for vokalist Trond Skog har rett stemme for Honchos form for rock.

Jeg har aldri vært noe manisk fan av stoner-rocken, og har nikket med når folk har kommet med påstanden om at det er den nye grungen. Det er lett å trøkke på seg Honda-cap'en, de slitne jeansene, og flerre opp en layout med damer, biler, 8-balls og alt det der. Det var spennende når Entombed gjorde dette noen år tilbake, best på "Wolverine Blues", men nå finnes det strengt tatt ikke noe videre interessant ved imaget.

Som stoner-rock ofte er, er det sikkert tøft live. Bassen slår i magen, og trommene baner vei gjennom bass og feedback-støyet. Men på skive skal det et godt studio til for at det ikke låter tynt og tamt. Og her er produksjonen ikke bedre enn en ålreit demo-tape, så Honcho får såvidt "bestått" på denne lille testen.

Gir man bandet litt tid og særegenhet, kan det bli noe tøft ut av det. Men de må nok finne seg selv litt, og slutte å tråkke opp allerede opptråkkede stier.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Program for Musikkens Dag i Oslo til helga

(28.05.01) Til helga braker Musikkens Dag løs i hovedstaden for tiende år på rad, en uke før resten av landet. Dette for å slippe en kollisjon med Norwegian Wood i Frognerbadet. Som vanlig er alle konsertene gratis, noe som gir publikum en glimrende sjanse til å se nye og spennende artister.


Honcho: Evil Woman EP

(06.03.01) Dette er en EP som ble gitt ut april i fjor, og er jo dermed ikke spesielt fersk. Likevel er det en plate som bør få litt oppmerksomhet - både fordi den er bra, og fordi du antakeligvis vil få høre mer fra disse folka i tiden
som kommer. Vi snakker tung og seig stoner/metal.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.