TUNGTVANN: Dance, eller - var disco og punk akkurat det samme? ( )
TUNGTVANN: Dance, eller - var disco og punk akkurat det samme? ( )

Spellemannprisen må ta oppgaven sin på alvor!

I jungelen av plateprisutdelinger som har poppa fram de siste åra, er fremdeles den gode, gamle Spellemannprisen den eneste som legger en tilnærma objektiv klavitetsvurdering til grunn for nominasjonene. For å holde konkurrentene ytterligere på avstand, bør komitéen derfor også justere kategoriene sine, slik at de ikke bare blir et uttrykk for middelaldrende menns unyanserte forhold til de nye sjangrene!


Å sette Hip hop og Dance i samme klasse er som om noen skulle oppretta en fellespris for Disco og Punk for tjue år sida. Den gang var det lett for komitéen å se motsetningene og lemfeldigheten i en sånn handling. Hvis ikke de ansvarlige får seg bedre konsulenter enn hva er tilfelle i dag, kan Spellemannprisen fort bli så parodisk at den mister all troverdighet.

Spellemannkomitéen har alltid hatt et problem med å opprette forskjellige klasser som skal yte rettferdighet ovenfor nye sjangre. Det er forståelig, fordi individuelle uttrykk og crossover-tenkning er blitt så utbredt de siste åra. Her dreier seg imidlertid ikke om noen av disse elementene, mest fordi Dance og Hip hop dreier seg om to relativt greit definerte sjangre som har hvert sitt publikum og tar opp i seg hvert sitt tilsvarende sett holdninger.

Satt på spissen er Hip hop'en og rap'en for dagens unge det punken var for min generasjon. Tilsvarende er Dance-kulturen en fortsettelse av det vi så på som hjernedød discomusikk. Om våre artister den gang skulle konkurrere i samme klasse som de vi den gang som på som fienden, ville vi mista all respekt og interesse for Spellemannprisen og det den sto for (det gjorde vi vel strengt tatt likevel, men). Og Biosphere, som vant klassen, spiller da visserligen Ambient, og således også langt fra Dance. Jeg skjønner snart ingenting lenger.

At Folkemusikk og Gammaldans også deler kategori og har gjort det de siste 17 åra, er også blitt kritisert, mest fra miljøet selv. Men de har funnet seg i det, selv om både publikum og tradisjonene i de forskjellige leire har helt forskjellige røtter og tilhørighet.

Det burde ikke Hip hop'era gjøre, men heller gå ut å kreve en egen kategori - med en dertil hørende jury - som har gangsyn nok til å se at et band som Tungtvann i år 2000 selvfølgelig i det minste burde vært nominert.

Men det er en annen skål.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Spellemannprisen: En nedtur til begjær!

(08.03.01) Platebransjen & NRKs nyordning på norsk - Spellemannprisen i opptak - ble en dundrende seer-fiasko. Bare 621.000 fulgte showet på TV, et faktum Aftenposten kommenterer slik: "Blar man seg tilbake i tallene fra Norsk Gallup, skal man (derfor) lete lenge før man finner program som har under 800.000 seere etter Dagsrevyen denne dagen" (lørdag).


Storeslem for Briskeby

(03.03.01) Spellemannprisutdelinga ble en fysisk slitsom affære for Lise Karlsnes og hennes kolleger i Briskeby. Vestfoldbandet, som debuterte med "Jeans For Onassis" i fjor, raska med seg ikke mindre enn fire priser da årets Spellemenn ble utropt i Oslo Spektrum fredag kveld.


En omplassert Spellemann til Nood og dBut!

(20.12.00) Den første Spellemannprisen for året 2000 er delt ut. Det vil si; det handler om en pris utdelt av Spellemannprisens Omplasseringskomité - et engere utvalg bestående av Audun Tylden og Charlo Halvorsen. Prisen gikk i år til nett-nerdene i Nood og deres plateselskap dBut, og ble utdelt på julebordet til de norske plateselskapene som er organisert i FONO. Vi har bedt direktør Audun Tylden om en kort innføring i prisens historie, samt dens liv og levnet, og han leverer - som vanlig:


Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)

(25.11.00) Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!