Thulsa Doom: The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight

Endelig er Oslos mest hårete Stoner-rockere - ved siden av We - tilbake med sin debutplate, etter 10" EPen She Fucks Me fra fra i fjor. Den bar preg av å være litt uferdig og slapp, men fyttikatta hvor hardt de nå slår tilbake! Med bakgrunn fra utallige andre bandprosjekter, viser Thulsa Doom hvor skapet skal stå, og hvem som er konger på haugen.


Fra første sekund er det liten tvil om at dette neppe er musikk for syklubber eller allsang hos Vidar Lønn. Gruppa sparker igang med "Centerfold", en låt som lett kunne fått plass på Soundgardens mesterverk Badmotorfinger, fra endel år tilbake.

Fet, tung ørkenrock med buldrende overstyrt bass som røsker i mageregionen, beinhard tromming, møkkete gitarspill, krakilsk munnspill og jamrende vokal tar deg videre ut blant kaktus og meskalin.

"You Go First" med Turboneger-riff følger deretter, før det er tid for en kjøretur som sikkert vil få uanede konsekvenser i "Ambulance Ride". Her skjuler spøkelset av Black Sabbath seg i kulissene hvor opiumsrøyken ligger som et tungt slør over. En rolig start blir etterfulgt av seig, blytung rock, hvor ordet massivt får sin rette betydning.

Thulsa Doom bare kjører på videre. De finner også plass til andre 70-tallseffekter som får en til å lure på hvilket ti-år man befinner seg i. Knallåta "Birthday Pony" fra She Fucks Me er også å finne på Aim For Something...

Apropos tittelen på skiva så er nok den, samt noen titler og tekster på plata, noe som ulike kvinnebevegelser og andre fintfølende neppe vil bli begeistra for. Samma kan det være. Musikk av dette slaget bør liksom bare ha slike ingredienser for å virke troverdig.

Liker du band som Kyuss, Queens Of The Stoneage, Unida og tidligere nevnte sammenligninger, kan jeg fortelle at Thulsa Doom på ingen måte står tilbake for disse.

Med sin bredbeinte holdning mørklegger de omgivelsene etter at sikringsboksen har tatt kvelden. Da er det godt å vite at de blir å finne på konsertfronten når jula ringes inn om kort tid. I mellomtiden trener vi nakkemusklene og lærer nye grep på luftgitaren.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Thulsa Doom: Keyboard Oh Lord! Why Don`t We?

(22.04.05) Hvis tittelen på Thulsa Dooms siste skive ringer noen 80-talls bjeller inni hodet ditt, kan jeg avsløre at den noe absurde tekstlinjen er sakset fra låta "Ebony And Ivory", en duett mellom Paul McCartney og Stevie Wonder, som var enormt populær i 1982. Ellers er det lite som minner om glatt 80-talls pop på Thulsa Dooms nye skive. Her får du kun servert beintøff rock av høy kvalitet.


Spanske Safety Pin Records inntar Gamla

(14.08.01) 6-8. september inntar den spanske punklabelen Safety Pin hovedstaden i det de fyller Gamla i Møllergata med dusinet norske band for å markere tidas kulturelle sentrum for skandinavisk rock. De fleste av banda har utgivelser på det spanske selskapet på samvittigheten. I tillegg kommer minst tre svenske orkestre dumbende innom på avslutningslørdagen.


Hip hop/electronica-scene på Øyafestivalen

(02.05.01) Øyafestivalen som vil foregå 10-11. august, utvider årets arrangement i Middelalderparken ved a sette opp en ekstra scene. Den nye scenen blir viet elektronisk basert musikk innenfor ulike sjangre, herunder også hip hop.


Thulsa Doom strålende mottatt i USA

(14.03.01) Thulsa Doom som gir ut albumet The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight på amerikanske Devil Doll om en drøy måned, har latt samme selskap prøve ut EPen "She Fucks Me" først. Responsen har ikke latt vente på seg, og heavy-magasinet Custom Heavy går nesten av skaftet i begeistring over musikken og ikke minst tekstene til de norske stoner-rockerne.


Thulsa Doom signer til amerikanske Devil Doll

(12.03.01) Oslobandet Thulsa Doom har skrevet under for det amerikanske labelen This Dark Reign Recordings, et underselskap av Devil Doll Records. Devil Doll er kanskje først og fremst kjent for å ha gitt ut debutalbumet til At The Drive-In, i tillegg til Gluecifer. I Norge kommer Thulsa Dooms nye skive The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight ut på EMI, 23. april.


Thulsa Doom: Gjorde gråstein til gull!

(20.12.00) Det rista kraftig i grunnmurene i Grensen 9. Bevæpna med buldrebass og blytunge sirupsgitarer hadde Oslobandet Thulsa Doom intatt So What! Og i baklomma på olabuksa stakk det nye albumet fram.


Steinalder'n har kommet til Oslo

(06.12.00) På under en uke får Oslo besøk av både stoner-flaggskipet Queens Of The Stoneage og våre egne Thulsa Doom. Tung, tung rock er i vinden som aldri før. Steinalderen har inntatt hovedstaden.


Thulsa Doom: She Fucks Me!

(11.10.00) Med buldrende trommer, fandendivoldske gitarriff og insisterende vokal beviser Thulsa Doom at stonerrocken ikke er død og begravd slik mange har hevdet.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.