Tønes: Det Så E Inne I Krabben

Se på album-tittelen - og du forstår hvorfor Tønes ikke er blitt noen stor stjerne. Jeg kjenner'n ikke, har faktisk aldri møtt fyren - men har en skarp følelse av at han er temmelig sær.


"Det Så E Inni Krabben" er tredje-LP fra Tønes. Musikalsk fortsetter han i samme spor, hvilket vil si at han ligger et sted mellom visesong, country og relativt tung & streit rock a la Warren Zevon.

Sjøl spiller Tønes gitar og synger - ved siden av at han skriver alle låtene - mens bandet hans ofte preges av en herre ved navn Stein Holmen. Han er keyboardist, med en forkjærlighet for det deilige instrumentet Fender Rhodes. Han gjør sine saker ypperlig.

Det er tekstmessig det kåler seg til for Tønes. Han skriver riktig så fine tekster, det er ikke det - problemet ligger i at han legger inn så mange ord i sine historier at han går Bob Dylan en høy gang. Og det finnes ikke så mange Dylans... Mr. Zimmermann har på et vis lagd sin egen sjanger, som svært for andre behersker - i hvert fall ikke siddisen Tønes.

Eksempel: Man skal ha guts for å lage en erkelang tekst om Knut Gursli. Knut hvem, sa du? Jo, en kar som må slite seg gjennom en lang kveld på kjøkkenet, mens kona har tupperwareselskap i stua! Stua e okkuperte, må vite - og stakkars Gursli ender kvelden med hodet på kjøkkenbordet - uten å få se nyhetene på TV...

Sånn går det, liksom. Ta sangen som er døpt "Sveinung Svindlands Herrefrisør"; egentlig handler den om en fotograf, som syns litt synd på frisøren som stadig får kunder av typen som får reklamefotografen til å mene: Han fortjene ikkje at kondane bli færre og færre og tynnare i håret.

Tønes burde lære av følgende: Den aller fineste sangen han presenterer - for det fins mange fine sanger her - heter "Ordane", der låtskriveren, kanskje ved en tilfeldighet, har valgt å rasjonere med orda. En alldeles praktfull ballade.

Hva som er inne i krabba? Det må du jaggu kjøpe skiva for å få greie på.

Jeg tror Tønes trenger en god rådgiver, for mannen har åpenbare kvaliteter både som musiker og historieforteller.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Festivaldager i Bendiks - Fredag

(17.07.21) (Kristiansand/PULS): En smak av Quartfestivalen – for den eldre garde. Sol, sommer, Sørland - og Bendiksbukta, som har huset noen av verdens største band og artister, gjør comeback med en liten, sjarmerende koronafestival med et knippe norske band og artister


Tønes sparker i gang 2021

(08.12.20) Tønes kommer covid-19-vaksinen i forkjøpet. Ny plate – og turné.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!