
music-industry
as we know it? ( )
Samordning av musikk på nettet?
Ukjente band og artister, som markedsfører seg på internett gjennom å gi bort musikk gratis, bør samle seg på et felles nettsted, konkluderer en rapport fra The Institute Of Public Policy Research.
The Institute Of Public Policy Research
Mange artister leverer gratis musikk uten å sikre seg deler av nettstedets reklameinntekter. Nettstedene som tilbyr bandene utstillingsplass stikker dermed selv av med alle inntektene, sier Paul Brindley, bassist i The Sundays til det britiske nyhetsbyrået Press Association.
Band og artister som legger ut musikk gratis på internett i dag oppnår ingenting annet enn et økonomisk tap, hevder forfatteren bak rapporten Paul Brindley.
Våpenleverandørene vinner bandenes kamp om oppmerksomheten på internett. Opprettelsen av et felles nettsted sikrer kunstnerne annonseinntektene som nå går til nettsteder som stiller seg til disposisjon for dem, hevder Brindley.
Nettstedene sikrer seg ofte det beste materialet ukjente band og artister sitter på, uten kompensasjon. Dermed kan nettselskapene skumme fløten av bandenes kreativitet helt gratis melder Thor Lynneberg i Origo.
- Musikken blir brukt til å generere trafikk, mens inntektene kommer fra
annonsørene nettstedene inngår avtaler med, forteller Brindley.
Men hvordan samordningen av musikkfiler skal skje rent praktisk, er en helt annen sak. Og hvis jeg skulle legge ut låtene mine på en URL sammen med en million andre artister, hvor mange øre hadde da endt på kontoen min?
Hvis dette er et av temaene på by:larms meny i Bergen i helga, regner vi med at vår redaktør Rønsen kommer med mer om denne saken.
Del på Facebook | Del på Bluesky