DØDE AV AIDS:<BR>Dødsårsaken<BR>i tilfellet<BR>Ofra Haza<BR>er offentliggjort. ( )
DØDE AV AIDS:
Dødsårsaken
i tilfellet
Ofra Haza
er offentliggjort. ( )

Ofra Haza døde av AIDS

AIDS er nå den offisielle årsaken til at den israelske popdronningen døde i forrige uke, meldes det fra Tel Aviv i dag. Det var familien hennes som hemmeligholdt diagnosen og som ifølge TT-DPA kalte det "influensa".

Ofra Haza


Media har den siste uken spekulert i andre årsaker ettersom det kom fram at indre organer tilsynelatende umotivert sluttet å fungere.

Ofra Haza ble lagt inn på Shiba-sykehuset i Tel Aviv for tre uker siden. Hennes familie skal ifølge avisa Haaretz og isralesk radio ikke ha informert personalet om at hun tok en rekke medisiner mot AIDS.

OPPGITT PERSONALE

De ansatte skal ha blitt "fra seg" da den virkelige årsaken ble oppdaget, fordi man under behandlingen ikke hatt tatt de nødvendige sikkerhetsforanstaltningene for å hindre eventuell smitte.

Personalet antok at hun led av kreft fordi hun var veldig avmagret.

ETTERSPILL?

Både Hazas familie og sykehusledelsen har bedt om forståelse for at man ikke ville røpe diagnosen. Mye tyder likevel på saken vil få et etterspill - dels for å bryte ned fordommer rundt AIDS-problematikken, dels for å ivareta sykehuspersonalets sikkerhet.

Ofra Haza slo for alvor gjennom med singelen "Im Nin Alu" i 1988.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ofra Hazas død får etterspill

(02.03.00) Vi skrev for tre dager siden, da det ble klart at Ofra Haza døde av AIDS og måten det ble kjent på, at saken kom til å få etterspill. Det har den fått, uten at vi vil påberope oss profetiske evner av den grunn.


Ofra Haza død

(24.02.00) Den israelske popsangerinnen Ofra Haza døde på et sykehus i Tel Aviv i går kveld. Hun tilbragte siste uke i respirator, og ble bare 41 år.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!