For ei dame, Mavis Staples

Det begynner å bli litt kjedelig å melde at det går an å levere i en alder av … Mavis Staples er 86, og synger stadig vekk med en innlevelse av en annen verden.


Gospel og rhythm & blues – det er som vanlig hennes repertoar. Og som hun tar av, med Tom Waits og Kathleen Brennans «Chicago». Barytonsax, munnspill og slidegitar; minst like skummel som originalen («Bad as Me», 2011).

Sødmefylte «Beautiful Strangers» leder oss inn i tittelkuttet. «Sad and Beautiful World» er skrevet av Mark Linkous (1962-2010), mest kjent fra Sparklehouse. Stort mer inntrengende og troverdig er det vanskelig å gjøre det.

Du skjønner alt dette når du lytter til «Human Mind»:

Mavis Staples er kjent som borgerrettsaktivist, og inkluderer her Curtis Mayfields «We Got to Have Peace» i en nedstrippa, halvakustisk versjon. Helt i tråd med måten hun trakterer Leonard Cohens «Anthem» på - stax-sound; tenorsax og trompet.

Her er mye gospel, hvilket leder meg til en for meg ukjent skattkiste. I 2003 kom «Gotta Serve Somebody: The Gospel Songs of Bob Dylan”, et album som inneholder en duett mellom opphavsmannen og Mavis Staples. Sammen serverer de en versjon som slår knock out på originalen som fins på «Slow Train Coming».

Et kjærlig møte mange år etterpå – for du visste kanskje ikke at Bob Dylan i sin tid spurte faren hennes om han kunne få gifte seg med Mavis Staples?

Albumet er skrudd sammen av Brad Cook, en mann som skjønner at han jobber med en vokalist som er innlemma både i Rock and Roll Hall of Fame (1999) og Blues Hall of Fame (2017).

Jeg lover deg, hvis du i utgangspunktet liker denne sjangeren – dette albumet kommer du til å bli veldig glad i.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!