Emma Steinbakken – et unødvendig feilskjær

Hun synger fint. Men låtmaterialet er dessverre middelmådig.


Ja, låtmaterialet er så middelmådig at man fristes til å tro låtskriverne bevisst har gått inn for å presentere et slags minste felles multiplum. Her er et av de beste øyeblikkene:

Hun sang seg inn i hele Pop-Norges hjerter med sin versjon av Hellbillies-låta «Eg gløymer deg aldri». Den ble selve lydsporet til den fantastiske TV-serien «Rådebank», og ble så populær at Hellbillies faktisk var nødt til å «gjenfinne» den i sitt live-sett. Emma Steinbakken synger den med en innlevelse som gjør den til en av de aller fineste cover-versjonene i norsk pophistorie.

Noe lignende gjorde hun da hun sang Bjørn Eidsvågs «Floden» i «Hver gang vi møtes».

Så hvorfor leverer hun ikke et norsk-språklig album? Det har nok å gjøre med at strømmetallene for det meste registreres i Sørøst-Asia. Men de unge jentene i Indonesia fortjener bedre enn dette.

Hun samarbeider med produksjonsduoen Skinny Days (Julie Bergan, Tix), og får også hjelp av svenske pop-snekkere som blant annet har jobba med Kygo. Ingen av dem kan ha hatt sine beste dager i studio.

Noen vil sikkert lure på hvorfor vi her i PULS i det hele tatt stopper opp ved dette ungpike-pop albumet. Svaret er enkelt: Emma Steinbakken har nettopp fylt 20 år, og kan ha en stor pop-karriere foran seg. Hun har for lengst bevist sitt talent.

Men da må apparatet rundt henne gi henne noe skikkelig å bite i, ikke innholdsløst bomull.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Emma Steinbakken til Moldejazz

(25.04.23) De gjør mye riktig i Moldejazz i år, og mange konserter blir helt sikker utsolgt. Arrangørene behøver ikke tenke på "antall solgte billetter" når Emma Steinbakken kommer til Alexandraparken tirsdag 18. juli.


Lyden av Bjørn Eidsvåg – og Tix?

(21.04.23) Har Tix og Bjørn Eidsvåg mer til felles anno 2023 enn at de gir ut ny singel på samme dag? Lyden, for eksempel?


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!