Hanna Paulsberg ble tildelt Oslo Jazzfestivals hederspris Ella-prisen på Nasjonal Jazzscene Victoria 14. august. Fra Venstre: Hanna Paulsberg, Ellen Horn (OJFs styreleder) og Øyvind S. Larsen (daglig leder ved OJF). Foto: Matija Puzar
Hanna Paulsberg ble tildelt Oslo Jazzfestivals hederspris Ella-prisen på Nasjonal Jazzscene Victoria 14. august. Fra Venstre: Hanna Paulsberg, Ellen Horn (OJFs styreleder) og Øyvind S. Larsen (daglig leder ved OJF). Foto: Matija Puzar

Ella-prisen til Hanna Paulsberg

Ella-prisen deles ut hvert år, og er Oslo Jazzfestivals hederspris. I år tilfalt den saksofonisten og komponisten Hanna Paulsberg.


Hanna Paulsberg (32) har gjort seg bemerka i jazzmiljøet i godt og vel et tiår, og begynte sin samling av priser da hun i 2019 ble tildelt Gammleng-prisen. Fire år tidligere ble hun utnevnt til NTNU-ambassadør 2015-16.

Årets Ella-pris ble delt ut i forkant av konserten på Nasjonal Jazzscene, der hun spilte med albumaktuelle Finity.

Slik lyder festivalens begrunnelse:

«Saksofonist, komponist og bandleder Hanna Paulsberg har gjort en uvurderlig innsats for å spre informasjon om Oslo Jazzfestival i en årrekke gjennom sitt musikalske virke. Med hennes egne Hanna Paulsberg Concept, hvor både Magnus Broo og Knut Riisnæs har gjestet. Med GURLS, Ellen Andrea Wangs Songs from Land, og med Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz. I festivalens hyllester til Nora Brockstedt og Joni Mitchel,l og i år med bandet Finity.

I tillegg til de nevnte navnene har Hanna Paulsberg spilt med navn som Bobo Stenson, Marilyn Mazur, Svante Thuresson, Jimi Tenor, Jan Eggum og i Trondheim Jazzorkester med Chick Corea, Marius Neset, Come Shine, Elin Rosseland, Skrap og Motorpsycho.

Hennes eget Hanna Paulsberg Concept platedebuterte allerede i 2012, og nå i år feirer hennes bandkonsept med Oscar Grönberg, Trygve Waldemar Fiske og Hans Hulbækmo 10 år.

Paulsberg vokste opp i Rygge utenfor Oslo, og begynte å spille saksofon etter å ha hørt Stan Getz, som ble en viktig inspirator for hennes formative år. Senere studerte Paulsberg på NTNUs jazzlinje i Trondheim, hvor hun i 2015 ble titulert NTNU-ambassadør.

I tillegg til flerfoldige spillejobber på Oslo Jazzfestival og rundt på landets mange klubber og jazzfestivaler, har Hanna Paulsberg turnert i land som Madagaskar, Indonesia, Singapore, Grønland, Tyskland, Irland, England og i store deler av Øst-Europa.

Med dette har Paulsberg deltatt som utøvende musiker, med en særdeles høy internasjonal kvalitet under Oslo Jazzfestival gjennom flere år, og tildeles herved Oslo Jazzfestivals pris Ella-prisen 2020.»

PULS gratulerer!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

(15.08.20) Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


I hundre hele tida, eller musikk?

(14.05.12) Fjellvettregel nr. 11: Du må ikke på død og liv alltid løpe beina av deg for å se de største stjernene.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!