The Jimi Hendrix Experience: Live At Monterey

Den 18.juni 1967 spilte Jimi Hendrix sin debutkonsert på amerikansk jord. Monterey International Festival Of Pop var en tre dagers veldedighetsfestival til inntekt for vanskeligstilt ungdom som brakte sammen noen av de største bautaene i rockehistorien. Med blant andre Jimi Hendrix, The Who, Otis Redding, Simon & Garfunkel, Grateful Dead, Jefferson Airplane, Mamas & The Papas, The Animals og The Byrds på plakaten må dette nærmest ha vært paradis på jord i tre dager til ende.


Monterey konserten ble introdusert av ingen ringere enn Brian Jones fra Rolling Stones som senere skulle dele plass med Hendrix i rockemusikkens 27 Club. Settet denne kvelden åpnet med en skarpladd Marshall stack i fyr og flamme under Howlin' Wolfs ”Killing Floor”.

Herfra og ut er det ingen tvil om at mannen og bandet groover mer enn få andre band har klart siden. Med flowerpower, krydderlukt i lufta og en hovedperson i storform var det nok en del amerikanere som ikke skjønte bæret av hva som traff dem.

”Foxey Lady” som en av få egenkomponerte låter denne kvelden er tidløs i all sin frekkhet. Det samme gjelder ”Purple Haze” som får Stratocasteren til å hyle mens Hendrix og undertegnede skriker ”Excuse Me While I Touch The Sky!”.

Med bestemora til Bob Dylan blant publikum drar bandet i gang en av deres mest kjente coverlåter; ”Like a Rolling Stone”. Denne har blitt utført med variable vokalprestasjoner av Hendrix tidligere, men denne kvelden er et herlig unntak. Låta ”Wild Thing” som ble gjort kjent av The Troggs i 1966 avslutter ballet ispedd en frekk gitarsolo av ”Strangers In The Night”.

"Live At Monterey" er en av de beste live-skivene av dette bandet som ga seg så alt for tidlig. Har du ikke noe forhold til Hendrix fra før så er dette en flott innføring i hva mannen og bandet stod for. Det viktigste var å formidle låtene på en god måte og ikke minst ha det gøy på scenen. Sist men ikke minst var han en av verdens desidert beste gitarister. Enjoy!



Del på Facebook | Del på Bluesky

800.000 for Hendrix gitar

(22.06.01) Under den store Jimi Hendrix-auksjonen hos Bonhams & Brooks i London i går, ble det solgt hele 214 gjenstander med tilknytning til Jimi Hendrix. Høyest gikk hans Epiphone-gitar, som var hans favoritt de tre siste årene han levde. Prisen landa på £62.000 eller drøye 800.000 NOK.


Hendrix-auksjon mot dop

(05.06.01) Smykker og sjeldne fotos av Jimi Hendrix vil bli satt ut til salgs for å finansiere Storbritannias største onlinebibliotek for narkorådgivning. Det er hans samboer gjennem tre år - Kathy Etcingham - som donerer smykker og andre av Hendrix' effekter for at hjelpe organisationen Drugscope.


Filmen om Jimi Hendrix

(03.04.00) Den 18. september er det 30 år siden rockens største gitarhelt gikk over til de evige jaktmarker. Det amerikanske kabeltv-selskapet ASN ærer legenden ved å vise minneprogrammet på dagen for hans død, før den internasjonale premieren.


60 ukjente Hendrix-opptak funnet?!

(29.02.00) I et intervju med en ikke navngitt amerikansk avis siterer Q Magazine Jimi Hendrix' adopterte stesøster Janie: Det skal være funnet master-taper til 60 uutgitte Hendrix-opptak i et hvelv i Abbey Road Studios i London!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!