EVAN DANDO: Tar med seg sitt band The Lemonheads til Frognerbadet
EVAN DANDO: Tar med seg sitt band The Lemonheads til Frognerbadet

Tool til Øya og Lemonheads til Norwegian Wood

Maynard James Keenan tar med seg sitt Tool til Norge igjen i august. Torsdag 9. august headliner de Øyafestivalen. Norwegian Wood har også offentliggjort to nye navn; The Lemonheads og Washington.

Tool, Lemonheads


Tool var headlinermateriale her til lands også i fjor, da de spilte på Quart. Denne gangen er det Oslo som får besøk, og det blir faktisk den første konserten i Oslo siden 1993.

The Lemonheads med Evan Dando i spissen ble for noen dager siden bekreftet til Norwegian Wood, hvor de skal spille søndag 17. juni sammen med blant andre Travis, Brian Wilson og Blind Archery Club. Den glitrende Tromsø-gruppa Washington skal åpne søndagen i badet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Et lite mesterverk av kunstrock og metal

(04.09.19) Tool har ofte vært alt for hard metal for min smak. Men «Fear Inoculum» er et lite mesterverk.


Roskilde 2006: lørdag

(06.07.06)


Tool endelig bekreftet til Quart

(08.02.06) Ryktene har gått i lang tid, og TV2 tok sjansen på å bekrefte det for en god stund siden. Nå er det uansett 100% bekreftet at de amerikanske art-rockerne spiller på sommerens Quart Festival.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Tool: Lateralus

(19.05.01) Endelig er den her, Tools nye og lenge etterlengtede skive, oppfølgeren til storslageren Ænima, nå har vi ventet i 5 år og nå, til sist, blir vår tålmodighet belønnet. Det første som slår en med Lateralus er coveret. Tool er kjent for å gjøre mye ut av coverne sine og her er inget unntak, dette må være et av de stiligste coverne jeg har sett i år, en fryd for øyet. Lukter spennende gjør det og. Omslaget er imidlertid ikke så viktig, det kunne i dette tilfellet godt ha sett totalt dustete ut, uten at det gjorde noe, for det som jo er av betydning, er musikken. Og den glimrer det av!


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!