Sacrificium: Escaping The Stupor

Sacrificium har holdt på i godt over 10 år nå, men har likevel kun to fullengdere på samvittigheten, medregnet denne. Bandet har sin base i Tyskland, plateselskapet deres er gresk, mens inspirasjonen tydeligvis hentes fra Sverige.


Dette er dynamisk ”Gøteborg-death” ispedd thrash og små doser death metal fra den amerikanske scenen. Resultatet er et fengende, men noe repeterende album. Melodilinjene er flotte, om ikke spesielt originale, mens produksjonen er grom. Til tross for det lett melodiøse preget, holder ikke Sacrificium helt igjen når det gjelder ekstremiteten. Det finnes med andre ord nok å ta tak i for death metal fantaster som ikke er overbegeistret for ”Gøtebord-sounden” også.

Nei, dette er på ingen måte et spesielt originalt album og nivået er heller ikke like jevnt gjennom hele skiva. Men når Sacrificium virkelig slår til, gnistrer det. På den tunge "I Am The Enemy" kommer den gode produksjonen frem til sin fulle rett, mens "Towards The Edge Of Degeneration" og "Pierced By Death" så absolutt byr på noen vanvittig flotte riff. Blastbeatene hagler mens bassen trygler om å bli spilt av på høyere volum.

Men "Escaping The Stupor" dras ubønnhørlig ned mot slutten av de drøye 45 minuttene skiva varer. Hørt-det-før faktoren begynner nemlig å vokse drastisk i løpet av de siste låtene. Dette er synd, for Sacrificium beviser flere ganger at de har noe å skorte med, både når det gjelder det tekniske og låtskrivingsbiten. Kvalitetene holder allikevel ikke helt til mål. Kanskje neste gang?


Del på Facebook | Del på Bluesky

- Hitler var i det minste gal...

(12.04.00) Han vil legalisere Ecstasy, og mener Det internasjonale pengefondet (IMF) tar livet av flere enn Hitler greide. Musikkavisa New Musical Express støtter den uavhengige borgermesterkandidaten Ken Livingstone - og avisas cover-intervju med den populære venstreradikaleren vekker skarpe reaksjoner.


NME støtter Ken Livingstone i London

(11.04.00) 4. mai går Londons innbyggere til sitt første direkte valg på borgermester. Nå kaster musikkavisa New Musical Express seg inn i kampen for den uavhengige kandidaten Ken Livingstone, kjent som "gammeldags" sosialist/trotskist. Livingstone ligger et hav foran resten av kandidatene på gallupen.


Labour truer med å ekskludere Alan McGee

(24.03.00) Alan McGee, grunnleggeren av Creation Rec. (Oasis, Primal Scream), blir truet med eksklusjon fra det britiske arbeiderpartiet, Labour, hvis han fortsetter å støtte Malcolm McLaren også etter borgermesternominasjonen 5. april.


Malcolm Mclaren trekker borgermester-kadidatur?

(16.03.00) Sex pistols-manageren Malcolm McLaren, som til nå har stilt til borgermester-valg i London med slagordet "Beat the System", på saker som bordeller i Westminster, fri hasj, servering av alkohol på bibliotene, fri kollektivtransport og gratis sykler til alle, vurderer å trekke sitt kandidatur.


Sex Pistols-film kan ødelegge for McLaren

(26.02.00) Den meget vel mottatte filmen om notoriske Sex Pistols, "The Filth And The Fury", kan ødelegge sjansene for deres tidligere manager Malcolm McLaren i å bli Londons neste borgermester.


Sex Pistols-manager borgermester i London?

(16.12.99) For første gang skal Londons innbyggere få velge sin borgermester i en rein personavstemning. Høyresidas toppkandidat ble forleden suspendert fordi det kom fram at han hadde fått en kamerat til å juge i retten – for å skjule at borgermesteren i spe hadde liggi med prostituerte. Nestemann på lista er kjent for å holde seg med fem elskere, en av dem bor han sammen med – men kona nekter å skilles... Den kjente skuespilleren Glenda Jackson er med i Labour-racet, men nå kommer en ny mann inn på scenen: Malcolm McLaren – den viden kjente manageren til Sex Pistols!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!